مصادره اموال توسط بانک در چه مواردی اتفاق می‌افتد؟

برگزاری مزایده بانک

این روزها به دلیل شرایط اقتصادی تعداد متقاضیان وام افزایش بسیاری پیدا کرده است. بنابراین متقاضیان وام بهتر است پیش از انجام هر کاری توانایی خود را برای بازپرداخت آن به خوبی بررسی کنند. در صورت عدم پرداخت اقساط، یا دیر پرداخت کردن آنها مشکلات زیادی پیش خواهد آمد و یکی از آنها توقیف اموال است.

برای مثال بانک می‌تواند در صورت عدم پرداخت اقساط ملکی را که سند آن را در اختیار دارد، مصادره کند. البته این موضوع برای آن دسته از وام‌هایی است که مبلغ بالاتری داشته و به نوع بانک نیز وابسته است. در ادامه این مقاله مجله هزاره به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت؛ پس ما را همراهی کنید.

مصادره اموال توسط بانک

به لحاظ لغوی مصادره به معنای ضبط کردن اموال فرد یا افراد به زور یا به دلیل قانونی است. مصادره اموال زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد وامی گرفته و برای ضمانت پرداخت اقساط مالی را در رهن بانک می‌گذارد.

اگر فرد نتواند بدهی خود را بپردازد بانک می‌تواند بر اساس قانون ملک یا اموالی را که در رهن خود قرار دارد؛ به نفع خود مصادره کند. برای برداشتن طلب خود آن ملک یا اموال را در فرایند مزایده وارد کرده و به فروش می‌رساند.

پس وام گیرنده وظیفه دارد تا در سر رسیدهای معین شده اقساط خود را به موقع پرداخت کند. اگر این اقساط پرداخت نشود، پس از تذکر کتبی، بانک با استفاده از وکلای خود پیگیری‌های لازم را انجام داده و برای توقیف ملک و به اجرا گذاشتن سند از طریق اداره اجرای ثبت، پروسه مزایده را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ابطال مزایده چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

موارد مصادره ملک یا اموال توسط بانک

مصادره ملک یا اموال به موارد زیر مربوط می‌شود و پس از آن اموال وارد جریان مزایده خواهند شد.

– ملک به فروش رسیده باشد و فک رهن اتفاق نیفتاده باشد

زمانی که ملکی که در رهن بانک است توسط مالک به فروش رسیده و بر طبق توافقات بین مالک و خریدار، اقساط وام پرداخت نشده و یا خانه فک رهن نشده باشد.

– تعویق پرداخت اقساط بانکی توسط وام گیرنده:

زمانی که فردی وامی دریافت کند و سند ملکی را به عنوان وثیقه قرار دهد؛ اگر به شکل متوالی قسط های او عقب بیفتد، بانک می تواند برای دریافت بدهی خود ملک مذکور را مصادره کرده و در مزایده پس از فروش، به اندازه میزان بدهی از روی مبلغ ملک فروخته شده بردارد.

– بی اطلاعی خریدار از در رهن بودن ملک خریداری شده:

اگر شخصی ملکی را خریداری کند که مالک اول، ملک را در رهن بانک قرار داده باشد و خریدار از این موضوع خبر نداشته باشد؛ خریدار در این صورت می تواند از فروشنده شکایت کیفری نماید.

مزایده بانک

مزایده اموال مصادره شده توسط بانک

در جریان مزایده اموال در رهن، روش به این صورت است که پس ارزیابی ارزش ملک، بانک، دو ماه فرصت دارد تقاضای مزایده کند. اگر ارزش خانه از مبلغ وام کمتر باشد، مالک وام باید ما به التفاوت آن را نیز پرداخت کند. اما اگر ارزش خانه بیشتر از وام باشد، بانک بعد از دریافت خسارات و اقساط پرداخت نشده، باقی مبلغ خانه به مزایده گذاشته شده را به مالک برمی‌گرداند.

در صورتی که پس از مزایده و طی کردن مراحل قانونی و تشریفات آن، خانه به تملک بانک درآید، این سازمان می‌تواند با ارسال صورت جلسه و دستور رییس اجرای ثبت، سند خانه را به اسم بانک منتقل کند. بعد از آنکه ارزش یک ملک مشخص شد، ظرف ۲ ماه تقاضای مزایده توسط بانک انجام می‌شود. در مرحله ی بعدی تشریفات مزایده خانه انجام شده و برای برگزای مزایده، روز و ساعت خاصی تعیین می‌گردد. در فاصله ی کمتر از ۲۰ روز تا برگزاری مزایده خانه، باید نسخه ای از مزایده جهت اطلاع عمومی در روزنامه چاپ شود.  همچنین نماینده دادستان به مراسم مزایده دعوت شده و باید در مراسم حضور داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های بانک ملی ایران» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایده دیوان محاسبات کشور

دیوان محاسبات کشور و معاملات آن

دیوان محاسبات کشور یک سازمان دولتی است که در امور مالی و اداری خود مستقل است. این سازمان دولتی یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی