آشنایی با مالیات بر ارث

آشنایی با مالیات بر ارث

مالیات‌، یکی از منابع اصلی برای کسب درآمد دولت به شمار می رود. یکی از انواع مالیات، مالیات بر ارث است که نوعی مالیات بر دارایی نیز به حساب می آید.در این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره با مالیات بر ارث آشنا میشویم.

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث (Inheritance Tax) یکی از انواع مالیات ‌های مستقیم است. این نوع مالیات با توجه به دارایی ها و اموال باقی مانده از افراد مختلف وضع می گردند. هنگامی که شخصی فوت می کند برای بستگان که قانون آن ‌ها را طبقه بندی کرده است، برحسب نسبتی که با متوفی دارند ارث به آن ‌ها تعلق می ‌گیرد و از ارث اختصاص یافته درصدی را بایستی به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

وارثان قانونی متوفیان چه کسانی هستند؟

طبق قانون مالیات بر ارث وارثان قانونی متوفیان به طور کلی به سه گروه زیر قابل تقسیم می باشند:

  • وراث گروه اول نظیر؛ پدر، مادر، زن، شوهر، فرزندان و فرزند فرزندان
  • وراث گروه دوم نظیر؛ اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ ها
  • وراث گروه سوم نظیر؛ عمو، عمه، دایی، خاله و فرزند آن‌ ها

انواع مالیات بر ارث

براساس قانون جدید مالیات بر ارث اموال خاصی مشمول مالیات می شوند. در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

الف) مالیات بر ارث ملک

کمیسیون املاک سازمان امور مالیات در مرحله اول، میزان مالیات متعلق به ملک فرد متوفی را ارزش‌ گذاری می‌ نماید. پس از این مرحله، میزان مالیات برای وارثان مختلف مشخص می‌ گردد. وارثان گروه اول موظف به پرداخت ۵/۷ درصد از این مالیات هستند. این میزان برای گروه های دوم و سوم حدود ۲ تا ۴ برابر طبقه اول خواهد بود‌. البته، تاریخ فوت متوفی نقش بسیار مهمی در تعیین میزان مالیات بر ارث ملک دارد.

مالیات بر ارث خانه کلنگی

 برای تعیین مالیات بر ارث خانه کلنگی نیاز است که ابتدا میزان ارزش ملک در همان منطقه مورد بررسی قرار گیرد. سپس تا ۷ درصد ارزش ملک را می توان به عنوان مالیات پرداخت نمود.

معافیت مالیات بر ارث ملک

در معافیت مالیات بر ارث در قانون قدیم و قانون جدید برای املاک مسکونی هیچ ‌گونه معافیتی در نظر گرفته نشده است؛ اما در معافیت مالیات ارث قانون قدیم، برای هر کدام از وراث، تا مبلغ ۳ میلیون تومان از سهم ‌الارث آن ‌ها مالیات در نظر گرفته نمی ‌شد؛ همچنین برای مشمولین قانون جدید و قدیم، اثاث منزل مسکونی فرد متوفی مشمول پرداخت مالیات نمی‌ شود و از پرداخت مالیات معاف است.

ب) مالیات بر ارث خودرو و انواع وسایل نقلیه

 وارثان گروه اول موظف هستند ۲ درصد از ارزش خودرو متوفی را به صورت مالیات به دولت پرداخت کنند. برای گروه های بعدی میزان مالیات ۲ تا ۴ برابر دسته اول است.

ج) مالیات بر ارث سهام، سهم الشرکه و همچنین حق تقدم داخل بورس

سهام فرد از دیگر مواردی است که طبق قوانین مالیات انحصار وراثت، پس از فوت شدن مالیات به آن تعلق می ‌گیرد. میزان مالیات مربوط به این نوع دارایی ‌ها پس از بررسی نوع سهام مشخص می شود. وارثان با توجه به گروهی که در آن قرار می ‌گیرند می بایست میزان‌ معینی از مالیات را پرداخت نمایند. از دیگر عواملی که باعث تفاوت میزان مالیات می‌ شود، بورسی یا غیر بورسی بودن سهام متوفی است.

آشنایی با مالیات بر ارث

د) مالیات بر ارث حساب بانکی، اوراق مشارکت و سود سهام

حساب های بانکی از دیگر اموالی هستند که شامل مالیات بر ارث می ‌شوند. میزان مالیات برای وارثانی که در در گروه اول قرار دارند برابر با ۳ درصد است. در این مورد نیز مانند مورد‌های قبلی میزان مالیات برای سایر وارثان دو تا چهار برابر وارثان درجه یک را شامل می شود. امور مالیات اوراق مشارکت را ارزش‌گذاری می ‌کند. سود این اوراق شامل مالیات می ‌شوند و میزان آن برای وارثان گروه اول سه درصد خواهد بود.

ذ) مالیات بر ارث سهام و سهم الشرکه و حق تقدم خارج از بورس

 سهام ‌های موجود در بازار‌های داخلی یا خارجی شامل مالیات ارث می‌ شوند. طبق قوانین مالیات بر ارث، وارثان طبقه یا گروه اول موظف هستند درصد ارزش سهام فروخته شده را به صورت مالیات پرداخت کنند. میزان مالیات برای انتقالات سهام موجود در شرکت‌ هایی که غیر بورسی هستند به ۴ درصد می‌ رسد.

نرخ مالیات بر ارث چقدر است؟

مالیات بر ارث نرخ ثابتی ندارد و براساس میزان و نوع دارایی متوفی برای هر طبقه از وراث به شکل و شیوه مختلف و گوناگون محاسبه می ‌شود، به همین خاطر، مالیات ماترک هر متوفی با توجه به تعداد ورثه، میزان و نوع دارایی ‌هایی که تحت مالکیت متوفی می ‌باشد، متفاوت است.

استعلام گواهی مالیات بر ارث

جهت گرفتن استعلام گواهی مالیات بر ارث نیاز است تا وارثین متوفی به اداره امور مالیاتی آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در آن محدوده مراجعه کنند. برای صدور این گواهی وارثان باید چندین مرحله را به صورت متوالی بپیمایند. مراحل مورد نیاز برای انجام این کار عبارتند از تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث و تمامی مدارک مورد نیاز و دستور ارجاع و اقدام توسط رییس گروه مالیاتی است.

در مرحله بعدی، اظهارنامه در سیستم مکانیزه ارث ثبت خواهد شد و به بخش مالیات بر ارث ارجاع  داده خواهد شد. تشکیل پرونده ارث، ارزیابی اظهارنامه، بررسی مدارک و سپس صدور گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث از دیگر مراحل انجام این کار است. پس‌ از انجام این اقدامات، لازم است اطلاعات ورودی در سامانه ثبت اظهارنامه ارث، ثبت گردد و کد هویتی متوفی و شماره ثبت اظهارنامه در سامانه ثبت اظهارنامه ارث دریافت شود.

اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وراث و سپس رسیدگی به اموال باقی‌ مانده از متوفی توسط کارشناس ‌ارشد مالیاتی و کسب تأییدیه ‌های مورد نیاز از طریق استعلام‌ ها و صدور گزارش محاسبه ماترک و مالیات از طریق سیستم، صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات بر ارث پس‌ از اظهارنظر رییس گروه مالیاتی، ابلاغ برگ مطالبه مالیات به وارثین، صدور برگ قطعی و سپس پرداخت مالیات توسط مؤدی مالیاتی و صدور مفاصا حساب مالیات بر ارث از دیگر مراحل قانونی انجام این کار است.

مالیات بر ارث در صلح عمری

برخی افراد با تنظیم صلح نامه عمری، مالکیت اموال خود را به ورثه منتقل می ‌کنند و تنها حق انتفاع را برای مدتی معین (زمان قید حیات)، برای خود باقی می ‌گذارند. منظور از حق انتفاع نیز این است که شخص بتواند از منافع مالی که متعلق به شخص دیگری است، استفاده کند. در نتیجه بعد از فوت، مالی باقی نمی ‌ماند که برای آن، مالیات بر ارث صلح عمری در نظر گرفته شود. در حقیقت مفهوم ارث با فوت شدن فرد و  تقسیم اموال متوفی توسط ورثه محقق می گردد. بنابراین تا زمانی که شخص در قید حیات باشد، می تواند درمورد اموال خود تصمیم بگیرد و به تبع آن، مالیات بر ارث برای اموالی که توسط او منتقل می‌ شوند، تعیین نخواهد شد. این انتقال می ‌تواند از طریق صلح نامه عمری، عقد بیع، عقد هبه و غیره انجام گیرد.

جمع بندی

همان‌طور که اشاره شد، مالیات بر ارث نوعی مالیات مستقیم است. قبل‌ از این‌ که اموال فرد متوفی در میان وراث وی تقسیم شود لازم است تمامی بدهی‌ های وی پرداخت گردد و از میزان دارایی ‌ها و اموال فرد فوت‌ شده، کسر گردد. از جمله این بدهی‌ ها مالیات بر ارث می باشد. امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله به پاسخ سوالاتتان رسیده باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران  » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

برنده مناقصه

چگونگی نحوه تعیین برنده مناقصه

شرکت ارتباط گستران هزاره، به عنوان اولین شرکت در زمینه اطلاع رسانی جامع مناقصه‌ها و مزایده‌های کشور، بزرگترین شبکه نمایندگی در ۳۱ استان کشور، بهترین مرجع برای شما عزیزانی است که به دنبال انواع مناقصات