آشنایی با انواع پارکینگ و مزایده پارکینگ

انواع پارکینگ و مزایده پارکینگ

پارکینگ (به انگلیسی: Parking) یا توقفگاه، مکانی است که خودرو در طی زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، در آنجا نگهداری می‌شود که انواع آن می‌تواند در فضای باز یا بسته احداث و استفاده شود. همچنین دسترسی به انواع آنها نیز می تواند خصوصی یا عمومی باشد که این موضوع توسط مدیریت مجموعه مشخص خواهد شد. ما در ادامه این مقاله از مجله اقتصادی هزاره به بررسی انواع پارکینگ و مزایده در این حوزه می پردازیم. پس با ما در مجله هزاره همراه شوید.

انواع پارکینگ

این روزها با گسترش شهر نشینی استفاده از خودرو نیز افزایش پیدا کرده و این حجم از خودرو نیاز به فضایی برای جای پارک دارد. به همین دلیل هم انواع پارکینگ برای پارک این خودروها طراحی و ساخته شده است که ما در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم.

پارکینگ طبقاتی

یکی از انواع پارکینگ، نوع مکانیزه طبقاتی است که در مراکز شهری و مناطقی است که رفت و آمد زیادی در آنها وجود دارد. نوع طبقاتی دارای چند طبقه متعدد است که به شکل های مختلفی ساخته شده و استفاده می شود. از این نوع از عمدتا برای مراکزی مانند مراکز فروش، سالن های همایش، سینما و تئاتر، مراکز تجاری و در کل مراکزی استفاده می شود که مشتریان زیادی داشته و به ناچار باید از این نوع برای آنها استفاده کرد. . پارکینگ های طبقاتی دارای دو نوع مکانیزه و بتنی هستند.

در نوع مکانیزه پارک خودرو بدون دخالت افراد و با استفاده از مکانیسم های الکترومکانیکی یا هیدرولیکی انجام می شود. این نوع فضای کمی را اشغال کرده و در نزدیک ترین فاصله از مراکز مورد نظر می توان آنها را احداث کرد. پارکینگ بتنی اما از بتن ساخته شده و بسیار نیز در مراکز تجاری رایج است. البته از جمله معایب این نوع به هزینه ساخت بالا، اشغال فضای زیاد و هزینه نگهداری آنها می توان اشاره کرد.

پارکینگ خصوصی

این نوع از مختص استفاده ساکنین ساختمان بوده و پارک خودرو برای عموم مردم ممنوع است. در این ساختمان ها جای پارک خودرو هر واحد در سند آن مشخص شده است.

پارکینگ روباز

در بسیاری از مواقع ساختمان ها قابلیت طراحی پارکینگ را در درون خود ندارند. در این شرایط طراح ساختمان، فضایی را در خارج از ساختمان برای پارک خودروها در نظر می گیرد که به آن پارکینگ روباز می گویند.

پارکینگ بامی

پشت بام ساختمان هم می تواند تبدیل به مکانی برای پارک خودروها باشد. البته این نوع نیاز به هزینه بسیار زیادی برای تجهیز کردن دارد و به همین دلیل هم به آسانی انجام نمی گیرد. اگر در یک سازه قصد ساخت پارکینگ در پشت بام آن باشد اغلب برای موتور یا دوچرخه و وسایلی که سبک تر است، در نظر گرفته می شود.

پارکینگ زیر زمینی

همانطور که از نام این پارکینگ مشخص است؛ محل پارک خودرو در زیر زمین و اغلب در زیر ساختمان، پارک، جاده و غیره در نظر گرفته می شود. این نوع عمدتا در فضاهایی که متراژ کافی برای ساخت پارکینگ وجود ندارد طراحی و ساخته می شود. ساخت این نوع محدود است زیرا هزینه زیادی به همراه دارد.

مزایده اجاره پارکینگ

مزایده پارکینگ

بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی برای استفاده بهتر از فضای پارکینگ های خود آنها را در مدت زمان مشخصی اجاره می دهند که این اجاره در جریان فرایند مزایده به شرکت ها اختصاص داده می شود. درواقع سازمان ها برای همکاری بهتر  و بیشتر با شرکت های دیگر و از طریق مزایده عمومی از اشخاص واجد شرایط دعوت کرده تا در یک مدت معین اقدام به اجاره بخش پارکینگ سازمان مورد نظر کنند.

سپس داوطلبان این پارکینگ ها با ارائه مدارک و اسناد خواسته شده اعلام آمادگی کرده و در صورت تایید و دارا بودن شرایط مزایده، وارد فرایند مزایده می شوند. رقابت میان شرکت ها در جریان مزایده انجام شده و شرکتی برنده مزایده خواهد شد که قیمت بالاتری را در مقایسه با دیگر رقبا پیشنهاد بدهد. سپس طی یک قرارداد ما بین سازمانی که مزایده را برگزار کرده و برنده مزایده، تعهدات و زمان اجاره پارکینگ به امضا هر دو طرف درمی آید. در این نوع از مزایدات پارکینگ، موضوع مزایده می‌ تواند، مزایده انواع پارکینگ عمومی، مزایده واگذاری مدیریت، راهبری و اخذ تعرفه ورودی پارکینگ، مزایده بهره برداری از پارکینگ های مجتمع های اداری و تجاری و غیره باشد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده های خدمات پارکینگ » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایده سایپا

مزایده سایپا و شرایط برگزاری آن

مزایده سایپا طی روزهای اخیر انجام شد و بر اساس روال این مزایده که تمام آن به صورت آنلاین انجام گرفت؛ ۶۰۱ دستگاه فاقد گارانتی به صورت مزایده عمومی به فروش رسید. در این فرایند