هزینه مزایده بر عهده کیست؟

هزینه مزایده بر عهده کیست؟

هزینه مزایده شامل چند مورد می شود که بر اساس ماده ۱۳۱ قانون اجرای احکام مدنی پرداخت هزینه آگهی مزایده در ارتباط با مرحله اول بر عهده محکوم علیه است و اگر پرداخت نکند با اخطار اجرای احکام محکوم له باید این هزینه را پرداخت کند. پس از آن، از محل وجوه یا اموال متعلق به محکوم علیه، این هزینه نیز به او برگشت داده می شود. اما هزینه آگهی نوبت دوم مزایده بر عهده محکوم له است.

هزینه مزایده شامل محلی که در آن مزایده صورت می گیرد نیز می شود. بنابراین اعم از اینکه این مزایده از سوی دولت یا شهرداری تعیین شده باشد ممکن است هزینه هایی داشته باشد که در این صورت اگر محکوم علیه این هزینه را پرداخت نکند، با اخطار اجرای احکام، محکوم له این هزینه را پرداخته و بعدا به او برگردانده می شود. در ادامه این مقاله از مجله هزاره به بررسی هزینه مزایده ملک مشاع می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

هزینه مزایده ملک مشاع

بر طبق قانون زمانی که ملکی میان چند نفر مشترک باشد به آن ملک مشاع می گویند. درواقع چند نفر هم زمان مالک یک ملک هستند. با توجه به اینکه ملک برای چند نفر است بنابراین هیچ کدام از مالکان حق تصرف در ملک را نداشته و باید میان آنها تقسیم شود. اما اگر قابل تقسیم شدن نباشد، می توان آن را فروخت و یا از طریق دادگاه آن را به مزایده گذاشته و سهم هر کدام از طرف ها را پرداخت کرد.


بیشتر بخوانید: از آگهی مزایده تا برنده شدن در آن، ۵ گام فاصله دارید

دادگاه با بررسی مدارک دستور به فروش ملک مشاع را داده و این دستور به اجرای احکام مدنی می رود و مامور اجرا پرونده را ثبت و تشکیل می دهد. برای مزایده این ملک نیاز است که یک کارشناس انتخاب شده و قیمت ملک برای مزایده تعیین گردد. طرف ها می توانند در یک هفته اعتراض خود را به قیمت  تعیین شده کارشناس انتخاب شده از سوی اجرای احکام اعلام کنند.

سپس اجرای احکام روز و ساعت مزایده را مشخص کرده و اگر ملک به فروش برسد هزینه های قانونی خود را از آن مبلغ برداشت می کند و ما بقی میان شریکان ملک تقسیم می شود. در این زمینه هزینه هایی وجود دارد که یک بخش از آن هزینه های دادخواست است که بسیار کم بوده  و با توجه به اینکه دعوای غیر مالی به شمار می رود اما هزینه زیادی نداشته و با توجه به اینکه در این مسائل دادگاه حکمی را صادر نمی کند بلکه دستور به فروش می دهد نیاز به صدور اجرائیه هم ندارد. بنابراین هزینه مزایده ملک مشاع، تنها هزینه های انتشار آگهی و کارشناس است که پرداخت می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایده جدید هستید « مزایده اموال اسقاطی، مازاد، مستعمل » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. کرامتی گفت:

    با سلام
    من خودرو همسرم رو در مزایده برای مهریه ام برنده شدم. حالا هزینه پارکینگ، سند، خلافی و عوارض شهرداری رو چه کسی پرداخت کند؟من یا ایشان؟
    ممنونم از راهنماییتون.

    1. آل‌احمد گفت:

      سلام
      هزینه بر عهده برنده مزايده است

  2. صفری گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای مزایده ۳ ملک مسکونی ویلایی مشاع ورثه ای هزینه حق مزایده دریافتی توسط دادگاه چقدر است؟
    یه سری ها گفتن فقط نیم عشر دولتی یه سری ها گفتن نیم عشر نداره هزینه جزیی داره
    سوال بعد اینکه یکی از ملک ها ۴ دانگ بنام بنده هست و نقدینگی ندارم برای شرکت در مزایده آیا دادگاه این امکان رو به من میدهد سهمم رو از الباقی ملک ها تهاتر بگیرم بتوانم ۲ دانگ دیگر از ملک خودم بخرم؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

با پارس خودرو بیشتر آشنا شوید

با پارس خودرو بیشتر آشنا شوید

شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی با نام شركت بازرگانی جیپ ایران در حومه تهران قديم یعنی كيلومتر ۹ جاده مخصوص كرج تاسیس شد. جعفر اخوان بازرگان مبتکری بود که واردات اتومبیل به