موج جدید کرونا، عامل کاهش قیمت نفت در بازار

موج جدید کرونا عامل کاهش قیمت نفت در بازار

قیمت نفت در معاملات جدید امروز و تحت تاثیر محدودیت های جدید کرونایی در چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است و به دنبال نگرانی از کندی رشد اقتصادی جهانی روند کاهشی پیدا کرد. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

روند کاهش قیمت نفت

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر، یک دلار و ۳۵ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۵ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز روز دوشنبه با ۰.۱ درصد افزایش بسته شده بود. از سوی دیگر، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت، با یک دلار و ۴۵ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، به ۱۰۲ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا نیز روز گذشته با ۰.۷ درصد کاهش، بسته شده بود.

کارشناسان اعتقاد دارند که نگرانی های رو به افزایش از رکود و تداوم تقاضای کم در چین موجب شده است تا قیمت نفت پایین بیاید و به دنبال این موضوع تعادل میان عرضه و تقاضا بر هم خورده است.

 این روزها در چین شهرهای متعددی با محدودیت های کرونایی جدیدی مانند تعطیلی کسب و کارها و اعمال قرنطینه را تجربه می کنند. ابتلا به زیر سویه بسیار مسری BA.۵.۲.۱ با شناسایی در این کشور تعداد زیادی از افراد را در این کشور درگیر کرده است.

وارن پاترسون، مدیر تحقیقات کالا در موسسه مالی ING معتقد است: اگر چه چین ممکن است در تلاش برای مهار موج جدید شیوع کووید، رویکرد هدفمندتری را در پیش بگیرد، باید دید این رویکرد با توجه به سیاست “کرونا صفر” این کشور، چگونه اجرا می ‌شود. در مجموع، نگرانی‌ ها نسبت به چشم انداز تقاضا برای سوخت، همچنان عامل تاثیرگذار بر روی قیمت‌ها باقی مانده است. با این حال، عوامل بنیادین سازنده مانده است زیرا وضعیت کمبود عرضه برای مدتی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه، انتظار می ‌رود روند نزولی قیمت‌ ها محدود باشد.

از سوی دیگر هم تحریم های غربی علیه روسیه و به دنبال جنگ اوکراین هم کریدورهای تجارت نفت خام و سوخت را با اختلال مواجه کرده است. محدودیت های دیگر نیز در ارتباط با عرضه انرژی از روسیه که صادر کننده بزرگ نفت، سوخت و گاز طبیعی به اروپا است، معامله گران انرژی و نیروگاه ها را دچار اضطراب کرده است.

نگرانی ‌ها از اختلال فعالیت کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC)، پس از جریان  یک دادگاه روسی در روز دوشنبه که حکم قبلی برای توقف فعالیت این خط لوله نفتی به مدت ۳۰ روز را لغو کرد، تسهیل شد. اما با این وجود، معامله‌گران و تحلیلگران نگران هستند که روسیه فعالیت این خط لوله را که نفت قزاقستان را برای صادرات به بازار جهانی به بنادر دریای سیاه منتقل می ‌کند، متوقف کند. با این کار روسیه معادل یک درصد از عرضه جهانی نفت مختل خواهد شد.

نکته دیگر هم آنجا است که ظرفیت مازاد تولید نفت در اوپک نیز زیاد نبوده و اغلب تولید کنندگان در این گروه نفتی نزدیک به حداکثر ظرفیت خود اقدام به استخراج نفت می کنند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این ارتباط گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مسئله تولید نفت اوپک را در سفر هفته جاری به خاورمیانه و دیدار با سران کشورهای منطقه در عربستان سعودی، مطرح خواهد کرد.

بر اساس تحلیل تحلیلگران اوراسیا و به گزارش خبرگزاری رویترز، علی رغم سفر جو بایدن به خاورمیانه، انتظار نمی رود تا عربستان سعودی میزان قابل توجهی را به تولید نفت خود در کوتاه مدت اضافه کند زیرا ریاض در صدد آن است تا مدیریت بازار و حفظ ظرفیت مازاد تولید برای شرایط اضطراری را در اولویت کار خود قرار دهد.

نظرسنجی های رویترز از برخی از تحلیلگران نشان داده است که ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا در هفته گذشته کاهش پیدا کرده است اما ذخایر دیگر سوخت ها احتمالا با رشد روبرو بوده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  خدمات بازرسی نفت و گاز» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

گواهی عدم حضور، ضامن پرداخت ضرر و زیان

گواهی عدم حضور در دفترخانه چیست؟

در دنیای امروز، آگاهی از قواعد قانونی بسیار با اهمیت است. رشد خرید و فروش ملک، خودرو و یا هر اموالی نیاز به یک سری از الزامات را افزایش داده است. برای مثال طرفین معامله