طالبان، مشتری جدید نفت ایران

طالبان، مشتری جدید نفت ایران

وزارت دارایی دولت موقت طالبان از امضای قرارداد خرید نفت از ایران خبر داده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه باشید.

خرید ۳۵۰ هزار تنی طالبان از نفت ایران

بر اساس اعلام وزارت دارایی دولت موقت طالبان در افغانستان، این دولت موقت با هدف کاهش قیمت مواد سوختی در افغانستان، اقدام به خرید ۳۵۰ هزار تن نفت از ایران کرده است و قرارداد آن به امضای دو طرف رسیده است.

علاوه بر این وزارت دارایی افغانستان اعلام کرده است که پیش از این نیز هیاتی از شرکت دولتی نفت و گاز، وزارت خارجه، تجارت، بانک مرکزی و اداره استاندارد برای خرید نفت به ایران سفر کرده بودند. تا پیش از این، افغانستان برای تامین سوخت مورد نیاز خود، از طریق بخش خصوصی اقدام به خرید نفت ایران می ‌کرد. اما اخیرا دولت طالبان برای خرید پیش ‌قدم شده است. از سوی دیگر علی رغم امضای قرارداد بین دولت ایران و افغانستان اما بخش خصوصی این کشور نقش اصلی را در تامین انرژی ایفا می کند.

 بنا بر اعلام این وزارتخانه، هیات مذکور رایزنی هایی را نیز مبنی بر همکاری سفارت افغانستان در تهران و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران برای خرید، قیمت و ترانزیت مواد نفتی انجام داده اند. همچنین این وزارتخانه از تشکیل یک کمیته مشترک برای امضای قراردادهای سی ان جی، کار ساخت خط لوله مواد نفتی به افغانستان و قراردادهای بلند مدت نیز خبر داده است.

این موضوع در حالی رخ می دهد که از چند وقت پیش تا به امروز، قیمت بنزین و گازوئیل در بازار کابل به صورت فزاینده ای در حال افزایش است.

بنا بر گزارشات رسیده از مراکز فروش مواد سوختی در کابل، هر لیتر گازوئیل در کابل به قیمت ۱۱۸ افغانی و هر لیتر بنزین نیز به ۹۸ افغانی به فروش می‌ رسد. افزایش قیمت گازوئیل در ۲۰ سال گذشته در این منطقه بی‌سابقه بوده است.

مراکز فروش سوخت این منطقه، دلیل اصلی افزایش بهای بنزین و گازوئیل را گرانی قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال بحران اوکراین و تحریم نفت روسیه عنوان کرده اند.

نیاز به یک ارز مشترک برای انتقال نفت ایران

محمد علی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، معتقد است: افغانستان برای تامین انرژی مورد نیاز خود به همسایگانش وابسته است. در حال حاضر نیز دولت طالبان به صورت مستقیم برای خرید نفت ایران وارد مذاکره شده اند و اقدام به امضای قرارداد کرده است. این در حالی است که تا پیش از این تنها بخش خصوصی نفت افغانستان خریدار نفت ایران بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از مفاد این دست از قراردادها نحوه پرداخت در آنها است و نیاز است تا بر روی یک ارز مشترک توافق شود. این احتمال نیز وجود دارد که بر روی ریال توافق انجام شود.

کارشناس بازار نفت، محمد علی صادقی ضمن اشاره به مراودات نفتی ایران با همسایگان خود تصریح کرد: ایران از گذشته تا به امروز در ارتباط با موضوع فروش نفت با افغانستان مراوده داشته است. بخش خصوصی افغانستان هم در حال حاضر کارخانه ‌های تولید هیدروکربن در ایران دارند. این کارخانه‌ ها مواد اولیه خود را از بورس خریداری، فرآوری و در نهایت به افغانستان صادر می ‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می ‌رسد که قرارداد خرید ۳۵۰ هزار تنی نفت طالبان از ایران، برای ایجاد امنیت انرژی باشد. زیرا نیاز افغانستان  در سال حدود دو میلیون تن است. برای تامین عمومی سوخت، همچنان شرکت ‌های خصوصی افغانستانی که سرمایه ‌داران بسیار بزرگی نیز هستند، اقدام به خرید نفت ایران می ‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت نفت و گاز، پتروشیمی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایده لوازم خانگی

تنظیم 90 درصدی قیمت  لوازم خانگی در بازار

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تنظیم قیمت لوازم خانگی در بازار خبر داد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت حدود ۹۰ درصد از لوازم خانگی در بازار تنظیم