پتروشیمی، متهم اصلی کسری بودجه دولت

پتروشیمی ها، دلیل کسری بودجه دولت

یک کارشناس انرژی اعلام کرد: تبدیل گاز به متانول در ۹ ماهه ابتدایی ۲۰۲۲، بالغ بر ۲.۲ میلیارد دلار ارزآوری داشت، در حالی که اگر همین میزان خوراک صادر شده بود، چیزی بالغ بر ۲.۷۷ میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشت و دچار کسری بودجه نمی شدیم. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

عدم توسعه مناسب پتروشیمی و کسری بودجه

مهدی هاشم ‌زاده ، ضمن اشاره به عدم توسعه مناسب صنعت پتروشیمی کشور اعلام کرد: متاسفانه به دلیل اعطای رانت خوراک ارزان، توسعه صنعت پتروشیمی کشور به شکلی بسیار فاجعه ‌بار و غیرمتوازن شکل گرفته است و با تداوم اعطای رانت خوراک، شاهد عدم‌النفع جدی در کشور هستیم؛ این موضوع به خصوص پس از افزایش قیمت گاز در هاب ‌های مختلف گازی، مشهود است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت:  مشکلی که ما در صنعت پتروشیمی داریم، عدم توسعه مناسب صنعت است، سهم سبد پتروشیمی دنیا در سال ۲۰۱۹ از پروپیلن به عنوان خاویار محصولات پتروشیمی ۱۲ درصد بوده ولی در ایران فقط ۲ درصد بوده، در دنیا متانول ۱۷ درصد در سبد محصولات پتروشیمی سهم دارد اما در ایران این سهم به ۳۵ درصد رسیده است.

مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد اضافه کرد: در این صورت،  راهکار اصلی اصلاح روند فعلی و واقعی و شناورسازی قیمت خوراک پتروشیمی است. تبدیل گاز به متانول در نه ماهه ابتدایی ۲۰۲۲، چیزی بالغ بر ۲.۲ میلیارد دلار ارزآوری داشته است، در حالی که اگر همین میزان خوراک اعطایی صادر شده بود، چیزی بالغ بر ۲.۷۷ میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشت.

پتروشیمی ها، دلیل کسری بودجه دولت

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر، پولی است که در جیب دولت و بیت‌المال می‌ رود. در حالت غیربهینه تبدیل گاز به متانول، ۱.۵ میلیارد دلار به دولت پرداخت می‌ شود که حاکی از رانت خوراک اعطایی است ولی در حالت ایده‌آل برای کشور و مردم، ۲.۷۷ میلیارد دلار سهم دولت و بیت‌المال خواهد بود که حکایت از یک رانت ۳۰ هزار میلیارد تومانی است که از جیب دولت خارج و به کسری بودجه تبدیل شده است.

هاشم زاده همچنین خاطر نشان کرد: ایران سالی ۲۰۰  تا ۳۰۰ میلیون دلار محصولاتی را از کره و تایوان وارد می ‌کند، در دو کشوری که حتی یک قطره نفت ندارند، اما هنوز نتوانسته ‌ایم با تکمیل زنجیره ارزش همین محصولات را داخل تولید کنیم. در حال حاضر باید بتوانیم با تغییر خوراک و توسعه پتروپالایشگاه‌ ها ذائقه صنعت پتروشیمی را عوض کنیم.

وی راهکار را به این صورت معرفی کرد: یکی از راهکارها افزایش پلکانی خوراک گاز پتروشیمی‌ ها است، در سال جاری، اگر قیمت سوخت صنایع عمده و پتروشیمی ‌ها به ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت خوراک برسد، خوب است. استراتژی اصلی باید به این صورت باشد که مالیات عملکرد را کاهش دهیم به جای آن، یارانه انرژی را حذف کنیم. در این حالت به سمت مزیت اقتصادی می‌ رویم و بهره‌وری در مصرف خوراک و سوخت به طور جدی پیگیری خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  خدمات بازرسی نفت و گاز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

لاینینگ تونل کبیر توسط راه سازی ایلام

لاینینگ تونل کبیرکوه توسط راه سازی ایلام

مدیر کل راه سازی ایلام اعلام کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ متر از تونل کبیرکوه ایلام لاینینگ شده است. قطعه دوم پروژه خروجی شهر نیز در صورت ادامه تعلل پیمانکار مجددا برای تعیین پیمانکار جدید،