چگونه از بورس کالا، سیمان بخریم؟

چگونه از بورس کالا، سیمان بخریم؟

هر فردی می تواند با دارا بودن کد سهامداری از بازار بورس کالا خرید کند. برای خرید این نوع از کالاها یک حداقل و یک حداکثر در نظر گرفته شده است که بر اساس آن باید خرید صورت بگیرد این قانون در مورد خرید سیمان هم صادق است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

خرید سیمان از طریق صفحه معاملاتی بورس کالا

حدود چند ماه پیش فعالان حوزه سیمان اعتقاد داشتند که قطعی برق، احتکار و دلالی باعث شده است که قیمت سیمان افزایش پیدا کند. پس از این موضوع سیمان وارد بورس کالا شد و به نوعی بر اساس عرضه و تقاضا قیمت ‌گذاری شد.

در این زمینه افرادی که کد معاملاتی بورس کالا دارند؛ می ‌توانند گواهی سپرده سیمان را از طریق صفحه معاملامتی بورس کالا معامله  کنند. حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. بر این اساس هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی، معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی، معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری امکان پذیر است.

در بورس کالا انواع سیمان اعم از سیمان سفید، سیمان سیاه تیپ۲، خاکستری تیپ ۵، پوزولانی و همچنین سیمان فله و پاکتی عرضه می شود. مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا است که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد در بازار گواهی کشف می‌ شود.

معاملات  گواهی سپرده سیمان از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ در حالت پیش گشایش انجام می گیرد و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته ادامه پیدا می کند. به این معنی که خریدار تا دو هفته زمان دارد که محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

خریداران باید این نکته را نیز بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه نداشته و افرادی که سیمان می خرند باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل آن اقدام کنند.

نحوه ورود به بورس کالا برای خرید سیمان

در این زمینه اشخاص حقیقی (افراد عادی) نیاز است که فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل کرده و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد، تحویل دهند.

مشتریان حقوقی هم باید بعد از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت را شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات ‌مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و همچنین شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات ‌مدیره و مدیرعامل شرکت، ارائه کنند. سپس باید همه این موارد توسط کارگزار برابر با اصل شود.

علاوه بر این، مشتریان حقوقی، موظف هستند که مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی و صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می ‌شود. همچنین ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره ‌برداری نیز ضروری است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های شرکت بورس کالای ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی