انواع کیت آزمایشگاهی و کاربردهای آن

کیت آزمایشگاهی چیست؟

یکی از تجهیزات اساسی که هر آزمایشگاهی به آن نیاز دارد؛ کیت آزمایشگاهی است. طی سال های اخیر و با شیوع بیماری کووید ۱۹ بارها نام کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا را شنیده ایم. اما این کیت ها چه کاربردی دارند و انواع آن کدام است؟ در ادامه این مقاله از مجله هزاره همراه ما شوید تا با این موضوع بیشتر آشنا شویم.

تعریف کیت آزمایشگاهی

کیت آزمایشگاهی یا کیت تحقیقاتی دارای ماده یا ترکیباتی است که با هدف غربالگری، تشخیص بیماری و تعیین روند درمان بیمار با بالاترین کیفیت و بیشترین دقت تولید می شود. هدف از تولید این کیت ها انجام آزمایشات مختلف بر روی نمونه های گرفته شده از بدن انسان مانند خون، ادرار، مدفوع، بافت، بزاق و سایر مایعات بدن برای تعیین وضعیت سلامتی است.

علاوه بر این، کیت‌ های آزمایشگاهی در تحقیقات علوم زیستی مانند زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوشیمی و همچنین در مسیر غربالگری و تشخیص بیماری‌ ها و تعیین چگونگی روند درمان، در پروسه کشف و تولید و توسعه داروها و بررسی کاندیدهای بالقوه دارو و بسیاری از آزمایشات دیگر نقش مهمی دارند.

انواع کیت آزمایشگاهی و کاربرد هر کدام

در یک دسته بندی کلی کیت های آزمایشگاهی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • کیت‌های تشخیصی (IVD)
  • کیت‌های تحقیقاتی (RUO)

کیت های تشخیصی

 کاربرد این دسته از کیت ها عمدتا در آزمایشگاهی های بالینی و پاتولوژی است که پرکاربردترین آنها به شرح زیر است:

  کیت تشخیص بارداری

عمدتا بانوان در اولین مرحله برای تشخیص بارداری خود، از کیت ‌های تشخیصی استفاده می ‌کنند. این تست با ادرار انجام گرفته و میزان دقت بالایی نیز ندارد.

کیت تشخیص بیماری‌ های عفونی

این نوع کیت‌ ها کاربرد بسیار زیادی داشته و برای تشخیص بیماری‌ هایی مانند سرخجه، هپاتیت B و C و … به کار گرفته می‌ شود.

کیت تشخیص بیماری ‌های قلبی

این کیت ها در دسته پرکاربردترین کیت ‌های تشخیصی قرار دارند که دارای بدنه‌ چوبی، قطعات الکتریکی مجهز به سر نانو حسگر است که نمونه بزاق فرد روی آن قرار می ‌گیرد.

 کیت تست اعتیاد

یکی از راحت ترین و سریع ‌ترین تست‌ ها برای تشخیص اعتیاد  استفاده از این نوع کیت ها است. عملکرد این تست ‌ها بر پایه‌ی تشخیص مواد و داروهایی است که در ادرار فرد وجود دارد.

کیت تشخیص کرونا

این روزها به دنبال شیوع کرونا، این نوع کیت به تولید انبوه رسیده و از طریق بزاق، خون و غیره می تواند این بیماری را تشخیص دهد.

کیت های تحقیقاتی

این دسته از کیت ها در علم زیست شناسی کاربرد داشته و با توجه به نیاز شامل انواع مختلف کیت های سلولی، مولکولی و ژنتیکی می شود.

کیت آزمایشگاهی چیست؟ انواع+کاربردها

مناقصات کیت آزمایشگاهی

در ارتباط با انواع کیت آزمایشگاهی، انواع مناقصات و مزایدات متنوع برگزار می شود. در فرایند مناقصه سازمانی که بهترین پیشنهاد قیمت و بالاترین کیفیت را ارائه بدهد برنده مناقصه خواهد بود و در مزایده کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، برنده است. آزمایشگاه ها و سازمان هایی که در روند فعالیت های خود، نیازمند کیت های آزمایشگاهی هستند؛  اقدام به شرکت در مزایدات نهادهایی  می کنند که  این تجهیزات را در اختیار دارند و این تجهیزات را به مزایده می گذارند.  همچنین بسیاری از سازمان ها و آزمایشگاه ها با برگزاری مناقصه اقدام به تامین انواع کیت مورد نیاز خود می کنند. این مناقصات عمدتا در زمینه هایی مانند مناقصه خرید لوازم مصرفی و کیت های آزمایشگاهی، مناقصه تهیه لوازم مصرفی و آزمایشگاهی مورد نیاز، مناقصه خرید کیت آزمایشگاهی – میکروسکوپ و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «  مزایدات خدمات درمانی، پزشکی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی