روش های رفع ابهامات مناقصات دولتی

روش های رفع ابهامات مناقصات دولتی

برخی از موقع ابهاماتی در اسناد مناقصات دولتی وجود دارد که راه حل هایی برای رفع ابهامات مناقصه در نظر گرفته شده است که ما در این مقاله ازسایت مناقصه و مزایده هزاره به بررسی آنها می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

راه حل رفع ابهامات مناقصه

یکی از قوانین جدیدی که معاملات دستگاههای دولتی را سامان بخشیده است، قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی آن است، در ابتدای اجرای قانون دستگاه ها دولتی در اجرا ابهامات و سوالات بسیاری داشتند که اغلب پس از تصویب آیین نامه های اجرایی آن مرتفع شد، با توجه به این که هر قانونی پس از گذشت زمان و در مرحله اجرا نقاط ضعف و ابهاماتی دارد که نیازمند بروز رسانی و رفع نواقص است بنابراین راه حل هایی نیز برای رفع آنها وجود دارد.

بر اساس ماده ۱۷ قانون برگزاری مناقصات این ابهامات را می توان از مناقصه گذار پرسید. در صورتی که مناقصه گذار پاسخ گو نبود می توان طی یک نامه و با دریافت رسید دبیرخانه رسما سئوالات را مطرح کرد. در این زمینه مناقصه گزار موظف به پاسخ گویی است.

ماده ۱۷ – توضیح و تشریح اسناد

الف – چنانچه شرکت کننده در اسناد مناقصه، ابهام یا ایرادی مشاهده کند، می تواند از مناقصه گزار توضیح بخواهد.

ب ـ توضیحات و پاسخ به پرسش ‌های مناقصه‌ گران و همچنین در صورت تشکیل «جلسه توضیح
اسناد»، رونوشت صورت جلسه آن مطابق ماده (۲۲) این قانون به ‌صورت یکسان برای همه
شرکت ‌کنندگان مناقصه‌ گر ارسال خواهد شد.

بنابراین بر اساس بندهای الف و ب ماده ۱۷ قانون برگزاری مناقصات اگر شرکت کنندگان در اسناد مناقصه ابهام یا ایرادی را مشاهده کنند می توانند از مناقصه گزار توضیح بخواهند و از سوی دیگر هم توضیحات و پاسخ به پرسش های مناقصه گران در صورت تشکیل جلسه توضیح اسناد مطابق ماده ۲۲ به صورت یکسان برای همه شرکت کنندگان مناقصه گر ارسال خواهد شد.

پس وجود ابهام یا ایراد در برخی از مناقصات و اسناد برای مناقصه گران اجتناب ناپذیر بوده و مناقصه گران این حق را خواهند داشت گه از دستگاه مناقصه گزار توضیحات لازم را بخواهند. از سویی ابهام مطرح شده امکان دارد به صورتی باشد که مناقصه گزار را متوجه ایراد و بهام در اسناد کند و موظف است تا برای پاسخ دادن و رفع ابهام اقدام کند.

در پاسخ به پرسش مناقصه گران، مناقصه گزار به دو صورت می تواند عمل کند:

  1. پاسخ به پرسش مناقصه گران از طریق ارسال نامه و رفع ابهام و ایراد به صورت کتبی : در این مرحله ابهامات مطرح شده ساده است و به همین دلیل هم نیاز به تشکیل جلسه ندارد و می توان با ارسال نامه، اجمال و ابهام اسناد را رفع کرد.
  2. تشکیل جلسه توضیح اسناد : در این روش به دلیل پیچیدگی ابهامات نیاز است که جلسه ای تشکیل شده و در آن پرسش و پاسخ صورت بگیرد و ایرادات مطرح شده رفع گردد. گاهی اوقات ممکن است برخی از مناقصه گران در جلسه حضور پیدا نکنند و برای حفظ حقوق افراد غائب، لازم است رونوشت صورت جلسه توضیح اسناد به صورت یکسان و مساوی و بدون هر نوع تبعیض به همه مناقصه گران ارسال شود.

از طرف دیگر اگر این ابهامات  ایرادات مطرح شده به صورتی باشد که دستگاه مناقصه گزار نتواند آنها را برای مناقصه گران تشریح کند؛ یا آن که عدم برگزاری و پاسخگویی به ابهامات و ایرادات مطرح شده از سوی دستگاه مناقصه گزار، تاثیری در صحت مناقصه نداشته باشد، از مواردی است که در صورت شکایات، هیات رسیدگی به شکایات نسبت به آن رسیدگی خواهد شد.

روش مراجعه به هیات رسیدگی، جهت شکایت از دستگاه مناقصه گزار

بر اساس بند الف، ب و ج ماده ۲۵ قانون برگزاری مناقصات در صورتی که هر کدام از مناقصه گران نسبت به اجرا نشدن موادی از قانون برگزاری مناقصات اعتراض داشته باشد می تواند به بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار شکایت کند و دستگاه مناقصه گزار نیز وظیفه دارد که در مدت زمان ۱۵ روز کاری از تاریخ دریافت شکایت، رسیدگی های لازم را انجام دهد. در صورت وارد دانستن اعتراض باید بر اساس مقررات مربوطه اقدام شود. اما اگر شکایت وارد نباشد؛ در مدت زمان تعیین شده جوابیه لازم به شاکی اعلام می شود.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های سامانه تدارکات الکترونیک دولت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید. کلمه کلیدی :

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب در مجله هزاره

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی