حذف سقف مناقصات پیمانکاری با شهرداری

پروژه پیمانکاری

بر اساس اعلام شورای شهر تهران سقف تعداد قراردادها برای پیمانکارانی که با شهرداری تهران کار می‌کنند، حذف شد. بر این اساس پیمانکاران در شرایط برابر می‌توانند در مناقصات پیمانکاری شهرداری شرکت کرده و در صورتی که واجد شرایط باشند به عنوان برنده اعلام شوند. بنابراین در تعداد قراردادها محدودیتی وجود نخواهد داشت.

پیش از این، سقف قرارداد پیمانکاران به دنبال مناقصات پیمانکاری، محدود بود و به همین دلیل هم به خوبی از طرح‌ها استقبال نمی‌شد. بنابراین پیمانکاران کمی در آن شرکت می‌کردند.  البته این موضوع ریشه در مسائل دیگری مانند دامنه قیمت کارشناسی مناقصات، فهرست بها، ضرایب آلفا و بتا، تورم و هزینه‌های سنگین تامین مصالح برای پیمانکاران نیز دارد.

حذف سقف قرارداد در مناقصات شهرداری

با حذف سقف مشخص قرارداد پیمانکاران با شهرداری، از رانت‌های احتمالی نیز جلوگیری خواهد شد. پیش از این شهرداری به پیمانکارانی که فعال بودند ابلاغیه‌ای برای سقف قراردادها داده بود که با طرح جدید این مشکل حل شده و پیمانکاران هیچ گونه محدودیتی برای قراردادهای خود نخواهند داشت.

پیمانکاران در صورتی که شرایط مناقصات را داشته باشند می‌توانند برنده مناقصه شده و شهرداری نیز از سوی دیگر برای انجام مناقصات پیمانکاری و به منظور جلوگیری از وقوع فساد در انعقاد مناقصات پیمانکاری باید فراخوان عمومی بدهد. این کار باید در سامانه مناقصات عمومی کشور انجام شود و مراجع نظارتی، بازرسی، حراست شهرداری و شورای شهر تهران هم نظارت لازم را بر انجام آن داشته باشند.

وجود قوانین دست و پاگیر تا به امروز موجب شده است تا با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقبال عمومی پیمانکاران برای ساخت و ساز وجود نداشته باشد. این در حالی است که شهرداری به خوبی می‌تواند این فرایند را سرعت بخشیده و انجام مناقصات و راه اندازی پروژه‌ها را تسهیل کند. از طرف دیگر فرایندهایی مانند صدور پروانه، عوارض احداث بنا و غیره هم در این زمینه باید به راحتی صورت بگیرند.

مناقصه پیمانکاری

شرایط مناقصات پیمانکاری

باید توجه داشته باشید که شرکت در مناقصات پیمانکاری دارای بخش‌های مختلفی است که ابتدا با اعلامیه عمومی شرکت‌های کارفرما آغاز می‌شود. این شرکت‌ها برای انجام برخی از کارهای خود، شرایط کاری خود را طی اعلامیه‌ای به پیمانکاران ابلاغ می‌کنند و برخی از پروژه‌های خود را به آنها می‌سپارند. شرکت در مناقصات پیمانکاری دارای شرایطی به شرح زیر است:

  • مناقصه گزار در ابتدا با توجه به زمان پایان مناقصه و شرایط پیمانکاران و توضیحات آنها می‌تواند زمان مناقصه خود را با یک الحاقیه به عقب انداخته و فرصتی برای تجدید نظر و یا ارائه پیشنهادات در نظر بگیرد.
  • در صورت هر گونه تجدید نظر کارفرما در شرایط مناقصات پیمانکاری، یا احساس نیاز به تغییر در کارها، این موضوع باید طی الحاقیه‌هایی به پیمانکاران اعلام شود. الحاقیه سندی است که از مناقصه جدایی ناپذیر است.
  • پس از مشخص شدن برنده مناقصات پیمانکاری، مناقصه گر باید ضمانت نامه‌های ریالی و ارزی را از پیمانکار دریافت کند. اعتبار ضمانت‌ نامه‌ها  از آخرین مهلت مناقصات تا پایان انجام کار است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه‌های مهلت‌دار» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی