عمر مفید ساختمان چقدر است؟

عمر مفید ساختمان چقدر است؟

عمر مفید ساختمان از جهات مختلفی بسیار با اهمیت است. برای مثال هرچه عمر یک بنا افزایش یابد میزان استحکام و قدرت این بنا کاهشی خواهد بود. از طرفی برای قیمت گذاری هر ملکی هنگام خرید و فروش سن آن بسیار حائز اهمیت است. برای جلوگیری از کلاهبرداری های مختلف در نقل و انتقال املاک، حتماً باید اسناد مرتبط را بطور دقیق مطالعه کنید. در این مقاله  از سامانه مناقصه و مزایده هزاره ما برایتان نحوه بررسی عمر مفید یک ساختمان ارائه کرده ایم.

سن واقعی ساختمان چیست و چگونه تعیین می شود؟

اولین اقدام برای ساخت و ساز یک ملک، اقدام به گرفتن پروانه و مجوز ها است. گاها افراد تاریخ دریافت پروانه را مبنای سن واقعی ملک می دانند. بعضی دیگر معتقدند سن واقعی ساختمان دقیقا از زمان شروع کار ساخت و ساز آغاز میشود. این سن تا روزی که ملک پابرجاست حساب می شود. دسته سومی هم وجود دارند که معتقدند، سن واقعی از روز بهره برداری آغاز می شود.  برای پیدا کردن سن واقعی بنا، شما نیاز به قبض برق دارید. تاریخ نصب کنتور برق را می توان برای تشخیص سن واقعی بنا استفاده کرد

سن سندی ساختمان چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟

پس از پایان ساخت و ساز و ارائه مدارک ملک، سند به مالک ارائه می شود. پس از دریافت سند ملک مربوطه ، تاریخی به عنوان صدور سند بر روی آن ثبت می شود. این تاریخ مبدأ سن سندی ملک است.  گاها میان سن سندی و سن بهره برداری یک ملک فاصله می افتد. این امر، مشکلات قانونی را برای مالک و یا سازنده فراهم می کند. این امر در دریافت وام، نقل و انتقال و موارد مختلف موثر و با اهمیت است.

عوامل مؤثر بر عمر مفید ساختمان

همانطور می دانید، عواملی بسیاری بر روی سن ساختمان تأثیر گذار هستند. این عوامل ممکن است طبیعی، اجرایی و مرتبط با نگهداری ساختمان باشند. عوامل طبیعی مؤثر بر عمر ساختمان وابسته به آب و هوای یک منطقه است. برای مثال رطوبت فراوان در شمال کشور تأثیر زیادی بر استحکام بنا خواهد گذاشت. از طرفی آب و هوای گرم و خشک نواحی مرکزی کشور نیز انعطاف بنا و مقاومت آن را، کاهش می دهد. منظور از عامل های اجرایی تمام اقدامات افراد هنگام ساخت و ساز ملک است. این موارد شامل استفاده از مصالح با کیفیت، ساخت اصولی و بهره گیری از مهندسین مجرب می باشد.


مقاله پسشنهادی: اعلام مشوق های نوسازی واحدهای مسکونی

البته خطاهای مختلفی، ممکن است هنگام ساخت بنا اتفاق بیفتد. کارگران در هنگام کار اگر به درستی وظایف را انجام ندهند، سازه امنیت کافی را در نهایت نخواهد داشت. از طرفی، ناظرین فنی ساخت و ساز باید به دقت آنچه انجام می شود را پایش کنند. تعلل، اهمال یا مسائل غیر اخلاقی موجب ایجاد یک بنای غیر استاندارد و خطرناک خواهد شد.

دیگر اصل مهم و تاثیر گذار بر روی عمر ساختمان نگهداری از آن است. آسیب زدن به دیوار ها، ستون ها و دیگر قسمت های یک ملک از عمر آن می کاهد.

سن فرسودگی ساختمان

عمر مفید ساختمان در ایران معمولاً از میزان نرمال جهانی کمتر است. همانطور که می دانید قیمت مصالح روزانه در حال افزایش است. از طرفی قیمت ملک نیز روندی صعودی را طی سالیان داشته است. معمولا سازنده ها علاقه مند به کسب دریافتی بیشتر نسبت به پرداختی خود هستند. بدیهی است که این افراد مصالح را با قیمت ارزان تر می خرند. در نتیجه کیفیت پایین تری را به خریدار عرضه می کنند. همین موضوع عمر مفید یک بنا را کاهش می دهد. متاسفانه همانطور که طی این چند سال شنیده ایم، سازه های فراوانی ریزش داشته اند. از پلاسکو تا متروپل.

در کشور ما با توجه با خلاهای قانونی، عدم پیگیری مسئولین و… باعث مرگ و زیان دیدن هزاران نفر شده است.

در کشور ما با توجه با خلأ های قانونی، عدم پیگیری مسئولین و … باعث مرگ و زیان دیدن هزاران نفر شده است.

معمولا چهل سال سن مناسب برای تخریب یک ساختمان است. البته همانطور که در پاراگراف های قبلی گفته شد، عوامل مختلفی بر عمر یک ساختمان موثر است. ممکن است یک بنا به سن چهل نرسیده باشد. عوامل دیگر ممکن است بر روی آن تاثیر بگذارند. 

عمر مفید ساختمان در ایران

گاها شرایط آب و هوایی و استفاده از مصالح غیر همگام با اقلیم یک منطقه عمر ساختمان را، به شدت کاهش می دهد. بدیهی است انتظار برای چهل سالگی این بنا به جهت تخریب خطرناک خواهد بود. زیرا زودتر از سن مشخص به حالت آسیب دیده نزدیک می شود.

در نتیجه آنچه گفته شد، تشخیص سن یک ساختمان، از روی سند، ظاهر، قبض برق و پرس و جو از همسایگان میسر است. عمر مفید یک ساختمان در شرایط خاص، ممکن است تاثیر فراوانی در امنیت افراد داشته باشد. اگر سن یک سازه بالا باشد یا مصالح بکار رفته در آن بی کیفیت باشند، ممکن جان تعداد بسیاری را به خطر بیاندازد. شما نیز اگر راه دیگری برای تشخیص عمر یک بنا را می دانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات املاک» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

زمستانی بدون خاموشی در راه است

زمستانی بدون خاموشی در راه است

  وزیر نیرو اعلام کرد: به دنبال مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت امید است که در تامین سوخت فصل زمستان نیروگاه ها با مشکلی روبرو نباشیم و چالشی در زمینه تامین برق و خاموشی