همه چیز در مورد انواع ضایعات مس

همه چیز در مورد انواع ضایعات مس

فلز مس، فلزی قرمز رنگ با ویژگی های منحصر به فردی همچون: هدایت الکتریکی، حرارتی بالا و حالت پذیری بالای این فلز، در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد. مس به عنوان یکی از قدیمی ترین و در عین حال سودمند ترین فلزات زمین شناخته شده است. با توجه به اینکه از فلز مس برای ساخت وسایل مختلف استفاده می شود، پس از دور ریختن این وسایل ها، مس به کار رفته در آنها دارای ارزش بسیار زیاد و قابل مصرف دوباره می باشد. به همین خاطر انواع ضایعات مس بسیار ارزشمند بوده و از فروش بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه این مقاله از سامانه مزایده و مناقصه هزاره همراه ما باشید.

اهمیت بازیافت ضایعات مس

همان طور که می دانید، مس ماده ای معدنی است که از پوسته زمین به صورت سنگ مس قابل استخراج می باشد و طی فرآیند سه مرحله ای اعم از تغلیظ، استخراج و تصفیه، فلز مس تولید می شود. علاوه بر آن، انجام فرآیند های سخت و دشوار استخراج سنگ معدن از جمله: کشف و شناسایی معدن، انفجار، استخراج ماده معدنی و حمل و نقل آن باعث وارد شدن صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست می شود.

به همین خاطر مس استفاده شده در ضایعات مسی را می توان از طریق بازیافت ضایعات آن به صورت مجدد به چرخه تولید بازگردانیم. از طریق بازیافت این نوع ضایعات، دیگر نیازی به منفجر نمودن پوسته ی زمین و استخراج سنگ هایی که میلیون ها سال زمان می برد تا دوباره به وجود آیند، نمی باشد. از طرف دیگر، فرآیند کشف و استخراج مس و تبدیل آن به مس خام مورد استفاده در صنایع، بسیار پر هزینه می باشد. بنابراین، بازیافت ضایعات مس همچون راه میانبری می باشد که از طریق آن، هزینه های تولید مس تا حدود زیادی کاهش می یابد. درادامه مقاله همراه ما باشید تا نسبت به این فلز با ارزش اطلاعات بیشتری به دست آورید.


مقاله پیشنهادی: خرید ضایعات، بازاری با حداقل سرمایه و حداکثر سود

مزیت های بازیافت ضایعات مسی

بازیافت ضایعات مسی دارای مزیت هایی است که در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است:

  • بازیات ضایعات مسی باعث پایین آمدن قیمت مس در جهان می شود.
  • بازیافت قراضه های مسی سبب کاهش تولید گاز دی اکسید کربن می شود.
  • با بازیافت مس، بخش بزرگی از هزینه های صنعت تولید مس جبران خواهد شد.
  • ضایعات مس در ۷۲ درصد صنایع کشور آمریکا به کار گرفته می شود و به همین خاطر بازیافت می شود.
  • بیشترین بازیافت متعلق به بازیافت ضایعات فلزی می باشد.
  • بازیافت این نوع ضایعات، مقرون به صرفه می باشد.

انواع ضایعات مس

ضایعات مس را می توان در دسته بندی های مختلفی قرار داد که در ادامه به انواع آن اشاره شده است:

 ضایعات ظروف مسی

همان طور که گفته شد، ظروف مسی یکی از اصلی ترین کاربردهای مس در سال های گذشته بوده است. این ظروف قدیمی دارای وزن بالایی هستند و به همین خاطر از مقدار زیادی مس ساخته شده اند. علاوه بر آن، آلیاژ بسیار خوب استفاده شده در این نوع ظروف باعث شده که خریداران ضایعات مس به آنها علاقه زیادی داشته باشند.

همه چیز در مورد ضایعات مس

ضایعات سیم و کابل مسی

فلز مس بعد از نقره به عنوان بهترین رسانای الکترسیته به شمار می آید. این فلز، بسیار ارزان تر از نقره است و در ساخت سیم وکابل ها از آن استفاده می شود. بعضی از سیم و کابل های مسی که در انتقال جریان برق به کار گرفته می شوند، نیازی به روکش ندارند و به همین خاطر به راحتی می توان آنها را بازیافت نمود. آلیاژ این دسته از ضایعات مسی در رتبه دوم به لحاظ مرغوبیت قرار دارند.

ضایعات مس آرمیچری

این دسته از ضایعات به موتورهای دستگاه های الکتریکی مرتبط است که در ساخت آنها از سیم پیچی های مسی استفاده شده است. البته این نکته را درنظر بگیرید که بعضی از این موتورها دارای سیم های مسی نیستند و تنها روکشی از جنس مس بر روی سیم آلومینیومی کشیده شده است. این نوع از ضایعات مسی به لحاظ آلیاژ و ارزشمندی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند.

ضایعات مسی سیم های روکش دار

اغلب سیم های برقی مورد استفاده در ساختمان ها، سیم های مسی روکش دار می باشند. جهت محافظت و جلوگیری از خطر برق گرفتگی و یا حتی آتش سوزی از روکش های پلاستیکی بر روی آنها استفاده شده است. برای بازیافت این نوع ضایعات مسی نیاز است که در ابتدا روکش پلاستیکی آن جدا شود و سپس عمل بازیافت صورت گیرد.

جداسازی روکش پلاستیکی را می توان به دو صورت انجام داد:

۱- جداسازی روکش با قیچی

جهت جداسازی ضایعات مسی سیم های روکش دار از قیچی مناسب در کارگاه ها استفاده می شود. این سیم ها پس از جداسازی از روکش های خود، تفکیک می شوند و به سوی کارخانه یا کارگاه های کوچک ذوب ضایعات مس روانه می شوند.

۲- جداسازی سیم های روکش دار از طریق سوزاندن

در برخی موارد این نوع سیم ها سوزانده می شوند تا روکش پلاستیکی آن از مس جدا شود. این روش باعث می شود که فلز مس، ارزش اولیه خود را از دست بدهد و آلودگی بسیاری ایجاد کند. بنابراین استفاده از این روش توصیه نمی شود.


مقاله پیشنهادی: با انواع ضایعات مس آشنا شوید

ضایعات الکترونیکی

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، مس یک رسانای خوبی است و به همین خاطر در ساخت لوازم الکترونیکی همچون: بردهای کامپیوتر، برد موبایل، کنترل تلویزیون و … بسیار کاربرد دارد. مس استفاده شده در این نوع ضایعات مسی کمتر از دیگر ضایعات می باشد. بازیافت ضایعات الکترونیکی نسبت به دیگر ضایعات، مقرون به صرفه نمی باشد.

کاربردهای ضایعات مس بازیافتی

مس بازیافتی کاربردهای گوناگونی دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است:

  • ساخت ترانسفورماتورها، دستگاه های الکتریکی و سیم پیچ های مورد استفاده در الکتروموتورها
  • تولید کابل های مسی و خطوط انتقال نیرو
  • ساخت سیستم های تهویه هوا و خنک کننده نظیر: کولر آبی، چیلر، زنت، شوفاژ و …
  • ساخت لوله و اتصالات، رادیاتور خودروها، انواع کندانسور و شیرآلات بهداشتی
  • ساخت لوازم خانگی مانند: کاسه، قاشق، لیوان، پارچ، قابلمه، قوری، سینی، ظروف عتیقه، قندان، دیگ و …
  • ساخت تجهیزات نظامی، شهرسازی مانند: پله ها و نرده های فلزی، صندلی های شهر و …

موارد فوق، از رایج ترین کاربرد ضایعات مس بازیافتی به شمار می آید. علاوه بر موارد ذکر شده، از این فلز ارزشمند جهت ساخت انواع تجهیزات و قطعات مورد نیاز  در صنایع مختلف استفاده می شود. با توجه به مطالب ارائه شده و اهمیت بازیافت آن، ضایعات مس را می توان طلای سرخ نامید که از لحاظ اقتصادی دارای ارزش بالایی است. در حال حاضر خرید و فروش ضایعات مس در جهان رونق بسیاری یافته و این موضوع می تواند فرصت ایده آلی را برای کسب وکار و کسب درآمد به وجود آورد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های اموال اسقاطی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

چشم‌انداز توسعه فناوری در برنامه هفتم توسعه با تقویت قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

چشم‌انداز توسعه فناوری در برنامه هفتم توسعه

قوانین حمایتی مانند اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نوعی بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها است زیرا حمایت از توسعه فناوری در صنعت است که موتور محرکه‌‌ پیشرفت اقتصادی در کشور محسوب‌‌ می‌شوند.وضعیت نابسامان صادرات ما در صنایع