مالیات دستگاه کارتخوان 1402

مالیات دستگاه کارتخوان 1402

در این مقاله به مباحثی در رابطه با مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۲ می پردازیم. جهت برسی این موضوع با ما تا آخر این مقاله از سامانه مزایدات و مناقصات هزاره همراه باشید.  در سال ۱۳۹۸ قانونی تحت عنوان (قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. مطابق با این قانون، بانک مرکزی ایران موظف به ارائه شناسه یکتا به هریک از دستگاه های کارتخوان است. پس از تخصیص این کد ده رقمی، تمامی تراکنش های انجام شده با استفاده از دستگاه پوز، فعالیت شغلی صاحب دستگاه به حساب می آید و اطلاعات مربوط به آن توسط بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی جهت محاسبه مالیات فرستاده می شود.

چگونه کد مالیاتی دستگاه کارتخوان را بگیریم؟

برای دریافت کد مالیاتی دستگاه پوز باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و ثبت نام نمایید. در این مرحله نیاز است که در قسمت انتخاب پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک، اطلاعات اولیه ای که در رابطه با فعالیت اقتصادی که به آن مشغول هستید را به طور دقیق تکمیل نمایید و در نهایت آن را تایید نمایید. این اطلاعات شامل: نوع مودی حقیقی، شماره کد ملی، کد پستی محل اقامت، شماره موبایل خود پذیرنده و .. است. در صورتی که اطلاعات وارد شده از طرف سازمان امور مالیاتی تایید شود بلافاصله پیامکی دریافت خواهید نمود که در آن نام کاربری و کلمه عبور برای شما می باشد.


مقاله پیشنهادی: نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می شود؟

در حال حاضر، نوع خاص و جداگانه ای از مالیات درآمد مشاغل، تحت عنوان مالیات دستگاه کارتخوان در سیستم مالیاتی کشور وجود ندارد. بنابراین تمامی افرادی که دارای دستگاه پوز می باشند، می بایست در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نمایند و کد اقتصاصی خود را دریافت کنند. این عملیات صرفا جهت مشخص شدن درآمد واقعی صاحبان مشاغل و اطمینان از درستی اطلاعات وارد شده در اظهارنامه مالیاتی، انجام می گیرد.

آیا دستگاه کارتخوان سیار شامل مالیات می شود؟

برخی از فروشندگان دستگاه کارتخوان جهت تبلیغات و فروش دستگاه های خود، به صاحبان مشاغل قول یک دستگاه کارتخوان سیار بدون مالیات را می دهند. اگر واقع بینانه به این امر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تحت هیچ شرایطی نمی توان دستگاه پوز سیار را بدون ثبت در اداره مالیاتی به سیستم بانکی متصل نمود. بنابراین، مالیات دستگاه کارتخوان برای تمامی دستگاه ها اجباری است و هیچ راه میانبر و خلاف قانونی جهت اتصال دستگاه خود به سیستم بانکی وجود ندارد. در این بین برخی از سودجویان از طریق تبلیغات نادرست خود از برخی افراد سوء استفاده نموده و روند اتصال سیستم بانکی را به شکل دیگری- ثبت شماره موبایل دیگر- پیش می برند و زمانی شما متوجه آن خواهید شد که کار از کار گذشته است و شما با یک جریمه هنگفتی از طرف سازمان امور مالیاتی مواجه شده اید.

محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان سیار

مالیات دستگاه پوز سوپر مارکت چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به اینکه کلیه سوپر مارکت های فعال در سراسر کشور از دستگاه های پوز جهت دریافت پول از مردم استفاده می کنند، تمامی واریزی های حساب های بانکی متصل به این دستگاه ها به عنوان درآمد صاحب حساب تلقی می شود و اگر شخصی ادعا دارد که بخشی از این ترکانش ها جزو درآمد وی نیست، بار اثبات با ایشان خواهد بود.

با این حال، کلیه اعضای این صنف به صورت حقیقی فعالیت می کنند و سود آنها در طی یک سال می بایست با توجه به نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم محاسبه شود. به عنوان مثال:

در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۹۶۰۰۰۰۰ ریال از سود سالیانه سوپر مارکت ها از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین، چنانچه سود سالیانه یک سوپر مارکت بیشتر از این رقم باشد، بایستی بر اساس درصد های زیر مالیات دستگاه کارتخوان سوپر مارکت پرداخت شود:

۱- به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم ۳۹ و ۶۰۰ هزار تومان به دست می آید تا سقف ۵۰ میلیون تومان، ۱۵ درصد مالیات؛

۲- به ازای مازاد سود نسبت به ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد مالیات؛

۳- به ازای مازاد سود نسبت به رقم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد مالیات تعلق می گیرد.

بنابراین مالیات کارتخوان براساس درصدی از مبلغ فروش کالا مشخص می شود؛ زیرا درصد مالیات دستگاه پوز برای هر فروشنده ای با توجه به تراکنش ها، متفاوت است.

پیامدهای عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی

در صورتی که صاحب مشاغلی دستگاه کارتخوان خود را مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی به پرونده مالیاتی وصل نکند، این دستگاه توسط بانک مرکزی مسدود شده و تا زمانی که به پرونده مالیاتی وصل نشود، مسدود بودن دستگاه ادامه خواهد داشت. در برخی موارد نیز در هنگام مراجعه به فروشگاه ها، مطب دکتر و … برای دریافت وجه از مردم درخواست کارت به کارت دارند، این مورد نیز مالیات و جریمه های سنگینی را در پی دارد.

آیا تراکنش های شخصی نیز مشمول مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۲ می شود؟

کلیه واریزی ها به حساب های بانکی افراد به معنای درآمد آن فرد است. چنانچه این فرد ادعا دارد که بخشی از این واریزی ها، درآمد وی نبوده باید اثبات کند. به عنوان مثال، مبلغ ۳ میلیارد تومان وارد حساب بانکی وی شده و ادعا دارد که از بابت فروش ملک مسکونی می باشد؛ در این صورت با ارائه مدارک و اسناد فروش ملک به حوزه مالیاتی، این مبلغ، جزو درآمدهای ایشان به شمار نمی آید.


مقاله پیشنهادی: کدام مشاغل نباید از محل دستگاه کارتخوان مالیات بدهند؟

چگونه مالیات دستگاه کارتخوان بدون استفاده را لغو کنیم؟

چنانچه از دستگاه کارتخوان خود استفاده نمی کنید، با ورود به قسمت ساماندهی پذیرنده های بانکی می توانید تمامی دستگاه های کارتخوان ها و درگاه های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را مشاده نمایید. علاوه بر آن، در میان دستگاه های کارتخوان ثبت شده، می توانید دستگاه های کارتخوان الصاق شده به پرونده مالیاتی و دستگاه های کارتخوان الصاق نشده به پرونده مالیاتی را ببینید. در این صفحه شما می توانید درخواست غیر فعال سازی برای دستگاه های پوز یا درگاه های پرداخت الکترونیکی خود را به سادگی انجام دهید.

در آخر

سازمان امور مالیاتی کشور تمامی صاحبان کسب وکاری را که از دستگاه های پوز استفاده می کنند موظف به پرداخت مالیات براساس میزان تراکنش ها می کند. در این مقاله، سعی کردیم تا تمامی جزئیات مرتبط با مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۲ را توضیح دهیم. امیدواریم از مطالب ارائه شده بهره کافی را برده باشید و بعد از مطالعه این مقاله، حسابرسی امور مالی و پرداخت مالیات دستگاه های خود را به راحتی انجام دهید.  

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های سازمان امور مالیاتی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

ابیاری قطره ای و تجهیزات ابیاری

آبیاری قطره ای چیست و چه تجهیزاتی دارد؟

آبیاری قطره ای به نوعی از آبیاری گفته می شود که در آن آب زمین های کشاوری با فشاری کم از روزنه  و با استفاده از تجهیزاتی مانند قطره چکان به ریشه گیاهان رسانده می