کدام مشاغل نباید از محل دستگاه کارتخوان مالیات بدهند؟

کدام مشاغل نباید از محل دستگاه کارتخوان مالیات بدهند؟

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کلیه مبالغ واریزی به دستگاه کارتخوان مشاغل مبنای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل است. اما در این میان برخی از مشاغل مانند سردفتران تنها ۴۰ درصد از درآمدشان را باید مالیات بدهند. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

مشاغل معاف از مالیات دستگاه کارتخوان

به دنبال اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اشخاص حقوقی و مالکان واحدهای صنفی موظف هستند تا یکی از حساب های بانکی خود را به عنوان ” حساب فروش” معرفی کنند. به دنبال این موضوع هم از ابتدای خرداد امسال تفکیک حساب های تجاری و شخصی آغاز شده است. از این زمان مودیان وظیفه دارند تا در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی حساب تجاری خود را به سازمان مالیات معرفی کنند.

به دنبال اجرای این قانون مبنای محاسبه مالیات صنف های مختلف کلیه مبالغی است که دستگاه کارتخوان آنها واریز می شود. اما در این زمینه در صنف دفاتر اسناد رسمی با هماهنگی های صورت گرفته، تنها ۴۰ درصد از درآمد دفاتر ملاک گردش تراکنش قرار می گیرد.

در ارتباط با این قانون شاهین مستوفی، مدیر کل دفتر حسابرسی مالیات اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی صرفا مطالبه مالیات از درآمد و سود افراد می‌ کند که برخی از مشاغل، همانند نمایندگی‌ های بیمه، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر خدمات الکترونیک دولت، دفاتر خدمات قضایی و … بخشی از وجوهی که دریافت می‌ کنند، به فعالیت و درآمد آنها مرتبط نیست و مرتبط به فعالیت یا مبالغی است که به عنوان مثال باید به قوه قضائیه و دفتریاران پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع در حالی است که دیگر مشاغل وجوهی را که دریافت می کنند به فعالیتشان مربوط است و بخشی از درآمد خود را مانند دفاتر اسناد رسمی و به موجب قانون به دیگر افراد و سازمان ها نمی پردازند.

مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی اضافه کرد: به این صورت وجوهی که به حساب مشاغلی که فعالیت آنها خاص است و بخشی از درآمدشان متعلق به خودشان نیست را از سایر مشاغل جداسازی کردیم. البته، قانون در این زمینه تغییری نکرده است و سازمان امور مالیاتی به جای اینکه ملاک عمل خود در ضرایب سود را تغییر دهد، میزان مبالغ ورودی به کارتخوان را برای محاسبه درآمد مطابق قانون تغییر داد. با این حال، اگر سایر مشاغل و اصناف به دلیل آشنایی نداشتن با قانون مبالغی به کارتخوان آن‌ ها واریز شده باشد که برای آن ‌ها درآمدی نداشته است، می‌ توانند با ارائه اسناد و مدارک، درآمدی نبودن این وجوه را ثابت کنند تا آن مبالغ مبنای محاسبه مالیات قرار نگیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  خدمات پستی، توزیع قبوض» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

در دنیای پیچیده‌ی مالیاتی امروز، داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز از سازمان امور مالیاتی اهمیت ویژه‌ای دارد. با مراجعه به هلومگ، شما می‌توانید اطلاعات کامل و جامعی درباره‌ی نحوه‌ی ثبت نام در سیستم مالیاتی، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای ارائه‌ی اظهارنامه‌های مالیاتی و همچنین بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی در این زمینه دریافت کنید. این سایت به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری با سازمان امور مالیاتی تعامل داشته باشید و از آخرین به‌روزرسانی‌ها و تغییرات مالیاتی مطلع شوید.

۳.۳/۵ - (۴۷ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حمیدرضا گفت:

    سلام میخواستم بدونم آیا خانواده شهدا یا جانبازان از مالیات کارتخوان معاف هستن یا خیر

    1. آل‌احمد گفت:

      با سلام
      لطفا از طریق سایت بنیاد شهید به آدرس https://www.isaar.ir/ پیگیری فرمایید.

  2. سید محمد حسینی گفت:

    سلام
    آیا مدارس دولتی هم باید مالیات کارتخوان پرداخت کنند؟

  3. فرسید گفت:

    سلام میوه تربار چند درصد مالیات داره

  4. سعید گفت:

    آیا کارتخوان های استخرها از مالیات کارتخوان معاف هستند ؟ چون قبلا اماکن ورزش آموزش زیر نظر تربیت بدنی معاف از مالیات بودن

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

ریزش قیمت موبایل، از شایعه تا واقعیت

ریزش قیمت موبایل، از شایعه تا واقعیت

این روزها صحبت بسیاری از پایین آمدن قیمت موبایل می شود اما آیا این ریزش قیمت موبایل واقعیت دارد؟ دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در این زمینه خبر داد: در حال