مزایده مواد مخدر چه فرایندهایی را طی می‌کند؟

مزایده مواد مخدر

در هر زمانی که قاچاق کالا و یا جابجایی مواد مخدر صورت بگیرد؛ لوازمی مانند خودرو، وسایل مرتبط با قاچاقچیان و ویلا و خانه و دیگر اموال این افراد پس از کشف، به نفع دولت ضبط خواهد شد. درواقع بر اساس ماده ۳۰ قانون مبارزه با مواد مخدر، وسایل نقلیه حامل مواد مخدر به استثنا زمانی که بدون اطلاع و اجازه مالک انجام شده باشد؛ توسط دولت ضبط و مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از این اتفاق ستاد مبارزه با مواد مخدر تصمیم خواهد گرفت که این وسایل به چه صورتی مورد استفاده قرار بگیرد. بر این اساس، بخشی از این وسایل هم در قالب مزایده مواد مخدر به حراج گذاشته خواهد شد.

با توجه به این موضوع، یک کمیسیون متشکل از پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، وزیر کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت اطلاعات و .. اموال قاچاقچیان مانند املاک، خودرو و دیگر اموال توقیف شده از آنها را که از قبل توسط کارشناسان ارزش گذاری شده است؛ برای فروش به فرایند مزایده مواد مخدر اختصاص می‌دهند. این اموال بعد از انتشار آگهی در فرایند مزایده به فروش می‌رسند. در مرحله بعد و پس از فروش اموال قاچاقچیان به بالاترین قیمت در مزایده مواد مخدر، پول حاصل از آن به صورت مستقیم وارد خزانه کشور خواهد شد. در ادامه به چند نکته مهم در ارتباط با مزایده مواد مخدر می‌پردازیم. پس با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

دسته بندی اموال قاچاقچیان در مزایده

اموال قاچاقچیان مواد مخدر به دو بخش اموال توقیفی و اموال مصادره‌ای تقسیم می‌شود.

در این دسته بندی اموالی که در همان ابتدای دستگیری این افراد از آنها کشف می‌شود، تا زمان پایان رسیدگی نهایی به پرونده آنها توقیف شده و پس از مشخص شدن احکام قضایی پرونده و رسیدگی به شکایت شاکیان آن اموال همچنان در توقیف خواهد ماند. پس از آنکه پرونده قضایی نهایی شد و دستور مصادره صادر شد؛ لیست اموال این افراد در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته و این اموال تحت نظارت کمیسیونی که در بالا به آن اشاره کردیم، روند قانونی را طی خواهد کرد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر

لزوم اعلام عمومی مزایده مواد مخدر

 با توجه به فرایندی که در بالا اشاره کردیم؛ نیاز است که به دلیل رسانه‌ای شدن دستگیری خلافکاران، به خصوص در حوزه مواد مخدر، سرانجام اموال و خودروها و املاک مصادره شده از آنها به صورت شفاف به مردم اطلاع داده شود. این کار کمک می‌کند علاوه بر درس عبرتی که برای جامعه ایجاد می‌شود؛ مردم به خوبی از نحوه برخورد با قاچاقچیان مطلع شده و چگونگی ضبط اموال آنها را به خوبی درک کنند.

بر طبق قانون خودروهای حامل کالای قاچاق، این خودروها هر گونه کالای قاچاقی که انجام داده باشند برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرند اما خودروهایی که دارای مواد مخدر باشند به ستاد مبارزه با مواد مخدر تحویل داده می‌شوند  و سپس فرایند استعلام و مزایده آنها انجام می‌گیرد.

در هر استانی با توجه به تشخیص بالاترین مسئول سازمان کاشف استان و موافقت دبیرخانه ستاد، اگر خودرویی برای ماموریت ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز نباشد با حضور نماینده سازمان کاشف و با رعایت مقررات به فرایند مزایده مواد مخدر وارد می‌شود. در برخی از مواد، این وجوه در استانها صرف تجهیز و تقویت واحدهای سازمان مبازره با مواد مخدر شده و برای فرایندهای مبارزه‌ای هزینه می‌شود.

زمانی که مجوز فروش این خودروها صادر شده باشد ، پلیس راهور ناجا و آگاهی با همراهی کارشناس دادگستری، باید اصالت خودرو را استعلام کرده و آن را تایید کند. پلیس در این مرحله باید اطلاعات شناسایی خودرو مانند شماره شاسی و شماره موتور را مشخص  کرده و منطبق با اطلاعات ثبت شده در پلیس راهور کند. زیرا در اثر مخدوش شدن شماره شاسی ، خودرو پلاک نخواهد شد و به این صورت، اجازه تردد در خیابان‌ها را نخواهد داشت. بنابراین در مزایده مواد مخدر  قابل فروش نخواهد بود. معمولا این دسته از خودروها در قالب وسیله نقلیه اوراقی و قراضه در مزایده‌های مواد مخدر حضور دارند.

شرکت در مزایدات ستاد مبارزه با مواد مخدر

با توجه به آمار بالا و تعداد زیاد خودروها و اموال توقیفی و مصادره‌ای از ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، حجم این خودروها به حدی است که پارکینگ‌ها فضای کافی برای نگهداری از آنها را ندارند و به همین دلیل هم با سرعت زیادی به فرایند مزایده خودرو مواد مخدر وارد می‌شوند. بر همین اساس شرکت در فرایند مزایداتی از این دست بسیار گزینه خوبی خواهد بود که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از وب سایت هزاره دیدن کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های ماشین‌آلات» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴.۸/۵ - (۱۵ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

اطلاعیه جدید شورای رقابت: بازار خودرو، نمونه یک بازار انحصاری

بازار خودرو، نمونه یک بازار انحصاری

شورای رقابت ضمن اشاره به این که بازار خودرو مصداق بازار انحصاری است، بر شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی این بازار با اعمال محدودیت ‌های فنی و اعتباری تاکید کرد. در ادامه این خبر با سایت مناقصه