معاملات 1400 و حد نصاب آنها

حد نصاب معاملات

برای آنکه حد نصاب معاملات ۱۴۰۰ را بدانیم؛ ابتدا باید به تعریف حد نصاب در معاملات بپردازیم. بنابراین با این مقاله از مجله هزاره همراه شوید. حد نصاب معاملات در واقع به مبلغی گفته می‌شود که از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی تعیین می‌شود تا در صورتی که در یک فصل، معاملات از حد نصاب کمتر شد، نیازی به ارائه اطلاعات کد اقتصادی و اطلاعات طرف معامله نباشد. بر این اساس، آن دسته از معاملاتی که از این مقدار مشخص شده، بیشتر باشند؛ نیاز است تا اطلاعات کامل طرف معامله ارائه شود. علاوه بر این در هنگام ارسال گزارشات خرید و فروش و معاملات فصلی، اگر مبلغ خریدهای انجام شده کمتر از ۵ درصد حد نصاب معاملات کوچک باشد؛ لیست گزارشات می‌تواند به صورت تجمیعی ثبت شود.

در یک تعریف کلی‌تر باید بگوییم که حد نصاب معاملات برای بخش‌های دولتی و به غیر از نیروهای مسلح در  نظر گرفته شده است. این بخش‌ها باید در برگزاری مناقصات قیمت معامله در مناقصات را به سه دسته تقسیم کنند: معاملات کوچک؛ معاملات متوسط و معاملات بزرگ. مبلغ معاملات متوسط و بزرگ با مشخص شدن حد نصاب معاملات کوچک و ضریبی از آن تعیین خواهد شد. این مبالغ توسط بانک مرکزی و بر اساس شاخص بهای کالا و خدمات مشخص می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم در معاملات کوچک نیازی به ارائه اطلاعات طرف معاملات در گزارشات خرید و فروش فصلی وجود ندارد.

لزوم رعایت حد نصاب در برگزاری مناقصات دولتی

بر اساس قانون برگزاری مناقصات، تمام قوای سه گانه، سازمان‌ها و موسسات دولتی، بانک‌ها، بیمه، نهادهای اسلامی و غیره موظف هستند تا در برگزاری مناقصات خود این قانون را رعایت کنند. البته نیروهای مسلح دارای قوانین خاص خود هستند و نیازی به تبعیت از این قوانین ندارند.

نحوه تعیین حد نصاب معاملات

بر اساس تبصره یک از ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصاد و دارایی وظیفه دارد تا در ابتدای هر سال نصاب معاملات را با توجه به ارزش کالا و خدماتی که اعلام می‌شود و توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد کند. اگر این پیشنهاد تایید شود، پیشنهاد مبلغ حد نصاب مشخص خواهد شد و بر این اساس حسابداران برای ثبت و ارسال گزارش فصلی در معاملات باید از آن استفاده کنند.

به عنوان مثال حد نصاب معاملات کوچک در سال ۹۹ به استناد ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات به شرح زیر بود:

  1. معادلات کوچک – تا سقف ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
  2. معاملات متوسط – از سقف معاملات کوچک تا ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال 
  3. معاملات بزرگ – بیش از ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

این اعداد هر سال تغییر خواهند داشت. کاربرد تعیین این اعداد درواقع در گزارشات خرید و فروش فصلی است. تمام حسابداران بر اساس حد نصاب معاملات کوچک گزارشات خود را ارئه می‌کنند و بر اساس آخرین اطلاعیه‌ها گزارش معاملات اشخاص حقیقی،  در صورتی که مبلغ خرید آنها از ۵ درصد میزان حد نصاب معاملات فصلی کمتر باشد به صورت تجمیعی ارائه می‌شود. علاوه بر این کاربرد مهم دیگر تعیین حد نصاب، آن است که برگزاری مناقصات باید با توجه به حد نصاب‌های تعیین شده باشد.

حد نصاب معاملات ۱۴۰۰

حد نصاب معاملات ۱۴۰۰ هم بر اساس بخشنامه سازمان مالیاتی، برای معاملات کوچک، تا سقف مبلغ ششصد و پنجاه میلیون (۶۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال تعیین شده است. این مبلغ برای سال ۱۳۹۹ و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تا سقف مبلغ چهارصد و پنجاه میلیون (۴۵۰۰۰۰۰۰۰) تعیین شده بود.

بر این اساس، حد نصاب معاملات کوچک تا سقف مبلغ ۶۵۰ میلیون ریال، معاملات متوسط (معاملات با مبلغ بیشتر از سقف معاملات کوچک) تا سقف ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و معاملات بزرگ با مبلغ برآورد اولیه بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، تعیین شده است. بر این اساس حد نصاب معاملات به مواردی که معامله به صورت مزایده صورت می‌گیرد هم علاوه بر مناقصات، مربوط می‌شود. برای آگاهی بیشتر از معاملات ۱۴۰۰ و مناقصات و مزایدات صورت گرفته در سال جاری، می‌توانید با مراجعه به وب سایت‌های معاملاتی مانند هزاره، از حجم معاملات و آگهی‌های این حوزه مطلع شوید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های امروز» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

"راهنمای کامل به فرم استعلام بها: اجزا، موارد درج شده، و تفاوت با پیش فاکتور و مناقصه

فرم استعلام بها چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

استعلام بها یا به عبارت دیگر استعلام قیمت، به معنای درخواست خریدار برای اطلاع از قیمت از چند فروشنده یا تامین کننده مختلف است. این اقدام با هدف انتخاب مناسب‌ترین قیمت، شرایط خرید کالا یا