آشنایی با انواع ماشین آلات ساختمانی

ماشین آلات ساختمانی

در پروژه‌های ساختمانی برای حمل مصالح ساختمانی و بلوک‌های ساختمان سازی نیاز به وسایلی است که این تجهیزات سنگین را حمل و جابجا کنند. به همین دلیل هم در این زمینه ماشین آلات ساختمانی ماشین‌هایی هستند که برای ساخت در مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شوند. این ماشین‌ها با توجه به عواملی مانند مساحت زمین، ارتفاع ساختمان، محدودیت‌های موجود، زمان تحویل پروژه و همچنین نوع اسکلت‌ بندی ساختمان در یک پروژه ساختمانی به کار گرفته می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی بیشتر برخی از انواع ماشین آلات ساختمانی و مناقصات آنها می‌پردازیم. پس در ادامه با مجله هزاره همراه شوید.

انواع ماشین آلات ساختمانی

با توجه به نوع پروژه که می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و سرعت کار و زمان اتمام پروژه، از برخی از ماشین آلات ساختمانی زیر استفاده می‌شود:

بیل مکانیکی

یکی از مفیدترین و ضروری‌ترین تجهیزات برای خاکبرداری و حفاری زمین بیل مکانیکی است. این وسیله می‌تواند به غیر از سنگ، انواع زمین‌ها را حفاری کند. بیل‌ها سرعت کمی دارند و برای خاک سست و ناپایدار بسیار کاربردی هستند. بیل‌هایی که دارای چرخ هستند سرعت بالاتری داشته و برای زمین سخت هم کاربرد دارند.

بکهو

بیل بکهو یا بیل عقب هم از دیگر ماشین آلات ساختمانی است که در امور ساختمانی و راهسازی استفاده شده و یک ابزار چند منظوره به شمار می‌رود. این ماشین در قسمت عقب خود هم یک بیل دارد و یک لودر نیز در قسمت جلویی آن قرار گرفته است که برای حفاری استفاده می‌شود. بنابراین با استفاده از لودر می‌توان در بارگیری و تخلیه مواد و با استفاده از بیل عقبی در انتقال مواد و حفاری از این دستگاه کمک گرفت.

دامپ تراک

دامپ تراک از جمله بزرگترین ماشین آلاتی است که در حوزه ساختمان هم کاربرد دارد. این ماشین توانایی جابجایی ۹۰ الی ۳۰۰ تن بار را دارد. از این دستگاه برای جابجایی انواع شن، ماسه، سنگ ریزه و نخاله‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

بیل کششی یا دراگلاین

بیل کششی هم از دیگر ماشین آلات سنگین است که در گروه بیل مکانیکی جا می‌گیرد. اما به جای حفر،  باکت یا جام ماشین در برابر مواد حفر شده کشیده می‌شود. این کار موجب می‌شود تا حجم بیشتری از مواد از جایی به جایی دیگر منتقل شوند. باکت در واقع ابزار اصلی حفاری بوده و توسط کابل به بوم متصل می‌شود. این ماشین‌ها برای حفاری مناطقی با خاک مرطوب مناسب هستند.

جرثقیل

جرثقیل هم از جمله ماشین آلات ساختمانی است که دارای سکوی چرخش ۳۶۰ درجه است. این نوع از جرثقیل‌ها برای پروژه‌هایی که نیاز به بلند کردن وسائل در مکان‌های مجاور دارند گزینه بسیار خوبی است. سکوی این ماشین بر روی چهار چرخ قرار گرفته است و دارای صفحه کنترل به همراه یک فرمان برای اجرای عملیات است.

ماشین آلات راهسازی

معاملات ماشین آلات ساختمانی

استفاده از ماشین آلات ساختمانی موجب پیشرفت و سرعت در کارهای ساختمانی می‌شود زیرا چند برابر نیروی انسانی و بدون نیاز به استراحت فعالیت می‌کند. بنابراین مناقصات و مزایدات در این حوزه می‌تواند معاملات پربازدهی باشد. معمولا شرکت‌های پیمانکاری و دیگر شرکت‌های دولتی و خصوصی در صورت نیاز اقدام به فروش انواع ماشین آلات سبک و سنگین مستعمل خود مانند وانت، جرثقیل، کامیون و غیره می‌کنند. این فروش از طریق برگزاری یک مزایده عمومی صورت گرفته و متقاضیان خرید این دست از ماشین آلات باید اقدام به ارائه مدارک مزایده کرده و شرایط مزایده شرکت مورد نظر را به خوبی بررسی کنند.

معمولا در مزایده ماشین آلات ساختمانی این دستگاه‌ها فاقد گارانتی هستند و وضعیت آنها به رویت برنده مزایده خواهد رسید. علاوه بر این، هزینه نقل و انتقال ماشین بر عهده فرد برنده مزایده خواهد بود این دست از اقلام مزایده‌ای به صورت تکی یا عمده و یک جا برای فروش به مزایده گذاشته می‌شوند. قیمت پایه ماشین آلات ساختمانی در معاملات پس از کارشناسی اعلام شده و فردی برنده مزایده است که رقمی بیشتر از دیگران و بیشتر از عدد کارشناسی را ارائه بدهد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده ابزارآلات صنعتی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب در مجله هزاره

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

تعریف معماری داخلی و مناقصات در این حوزه

تعریف معماری داخلی و مناقصات در این حوزه

معماری داخلی نامی است که زیاد به گوشتان خورده است. در تعریف این مفهوم می توان گفت که طراحی یک فضای جدید داخلی برای یک محیط است. بنابراین در معماری داخلی آفرینش فضا صورت می