بازیافت و تجارت پر سود ضایعات

صنعت بازیافت

در این مقاله از مجله هزاره می‌خواهیم به سراغ موضوع بازیافت و بازار پردرآمد این دورریختنی‌ها برویم. همه فعالیت‌هایی که ما به صورت روزمره انجام می‌دهیم دارای دورریختنی و پسماندهایی است که برخی از آنها ارزشمند هستند و قابلیت آن را دارند که مجدد استفاده شوند.

در همین زمینه هم خرید و فروش ضایعات و بازیافت آنها یک شغل پردرآمد است. درواقع این شغل به بازیافت بیشتر زباله‌ها و نجات محیط زیست هم کمک قابل توجهی می‌کند.

ضایعات درواقع موادی هستند که دیگر برای انسان‌ها قابل استفاده نبوده و با خرید و فروش آنها می‌توان درآمد بسیار و مشاغل زیادی ایجاد کرد. این مواد شامل انواع کاغذ، کتاب‌های کهنه، وسایل الکترونیکی مستعمل و غیره می‌شوند.

در کشورهای توسعه یافته ضایعات و در نهایت بازیافت بیشتری وجود دارد. در ادامه به نحوه جمع آوری مواد بازیافتی و معاملات آنها می‌پردازیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

نحوه جمع آوری مواد بازیافتی

ضایعات پس از جمع آوری به انبارهایی در حومه شهرها منتقل می‌شوند و در این مرحله بعد از تفکیک به کارخانه‌های بازیافت می‌روند. در برخی از مواقع در همین انبارها دستگاه‌هایی وجود دارند که ضایعات را تفکیک را  می‌کنند و مواد بازیافتی را به صورت فشرده درمی‌آورند. این کار به حمل و نقل این مواد کمک زیادی می‌کند.

بازیافت خشک

مواد بازیافتی به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • ضایعات ساختمانی : این دسته شامل انواع فلزات به خصوص فولاد، سیم، کابل، پلاستیک و غیره می‌شوند که در حین ساخت و ساز و یا تخریب تولید می‌گردند. این ضایعات در طی مزایده خرید و فروش شده و با توجه به وزنی که دارند به کارخانه‌های مختلف فروخته می‌شوند.
  • ضایعات فلزی : این دسته از ضایعات شامل آهن و مس، آلومینیوم، چدن و روی می‌شود که قیمت آنها به صورت کیلویی و با توجه به قیمت جهانی فلزات تعیین می‌شود.
  • ضایعات مواد پلیمری : ضایعات لاستیک و پلاستیک و موادی از این دست، در این گروه جای می‌گیرند و به راحتی هم قابلیت بازیافت را دارند. این دسته از ضایعات به حدی پرسود است که حتی بخش از هزینه‌های کارخانه‌های پلیمری را تامین می‌کند.
  • ضایعات ‌کارتن و کاغذ : این دسته از مواد کاغذی و کارتن‌های خالی و باطله با دستگاه‌های پرس کوچک شده و به کارخانه‌های بازیافت می‌روند.
  • ضایعات چوب : تراشه‌های چوبی در اصطبل و محل پرورش حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در دکوری‌ها و دیگر وسایل چوبی کاربرد خواهد داشت.
  • ضایعات روغن سوخته : این ضایعات شامل انواع روغن خوراکی و مواد معدنی است که به روغن سوخته هم معروف است. اگر این مواد بازیافت نشوند با رها شدن در محیط زیست موجب آلودگی خواهند شد زیرا فرایند تجزیه آنها بسیار کند است. از این ضایعات برای آب بندی و جلوگیری از زنگ زدگی فلزات استفاده می‌شود.
  • ضایعات شیشه و بلور: این ضایعات شامل خرده شیشه حاصل از شکستن ظروف و در و پنجره‌ها است که به کارخانه‌های شیشه و بلور می‌رود.
  • ضایعات شیمیایی : این گروه طیف وسیعی از مواد شیمیایی را شامل می‌شود که در مقایسه با دیگر ضایعات خطرناک‌تر است. و در صورت بازیافت نشدن به محیط زیست آسیب زیادی خواهد زد.
  • ضایعات الکترونیک : این دسته از مواد بازیافتی شامل انواع کامپیوتر و گوشی سوخته و هر نوع لوازم الکترونیکی است، که برای بازیافت فلزات از آنها استفاده می‌شود.
  • ضایعات کشاورزی و دامداری : در این دسته مواد مختلفی وجود دارد. موادی مانند ضایعات حاصل از برداشت محصولات کشاورزی که می‌توان از آنها برای خوراک دام یا خمیر کاغذ استفاده کرد.

معاملات ضایعات

قیمت بازار خرید و فروش ضایعات هم به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل می‌تواند موقعیت جغرافیایی، درجه صنعتی شدن و سطح مشارکت در اقتصاد جهانی باشد. خرید و فروش ضایعات یک شغل سودآور است که هر فردی با حداقل سرمایه می‌تواند آن را انجام دهد.

درواقع همه افراد می‌توانند با خرید مواد بازیافتی و شرکت در مزایدات این مواد وارد این عرصه پرسود شوند. با این کار نه تنها سود زیادی نصیب شرکت کنندگان در مزایدات این دسته از مواد می‌شود.

بلکه در منابع طبیعی هم صرفه جویی شده و به پاک سازی محیط زیست کمک قابل توجهی خواهد شد . در برخی از مزایدات بازیافت، تفکیک آنها در مبدا و در برخی از آنها تفکیک در مقصد وجود دارد .

این موضوع بر عهده کارخانه و یا شرکتی است که اقدام به فروش و برگزاری مزایده مواد بازیافتی می‌کند. بخش زیادی از مزایدات بازیافت توسط شهرداری‌ها و پیمانکاران آنها انجام می‌شود. مزایده های که توسط شهرداری ها انجام می شود در آنها نوع بازیافت و قیمت پایه و کارشناسی شده آنها هم قید می‌شود.

برای مثال بازیافت خشک در سطح شهر و اعلام مبلغ و تاریخ مزاید. در این صورت شرکت کنندگان با ورود به مزایده می‌توانند برنده این فرایند شده و سود بسیاری را به دست بیاورند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده های صنایع شیمیایی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه، نوعی ورق فلزی است که در لایه‌ای از روی پوشش داده می‌شود. این لایه روی، به محافظت از ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی کمک بسیاری می‌کند، همچنین باعث دوام بیشتر ورق