عملکرد و طول عمر تسمه دینام: نگاهی به ویژگی ها و مزایا این قطعه مهم خودرو

تسمه دینام هر چند کیلومتر تعویض شود؟

قطعات بسیاری در خودرو به کار رفته است که هر یک وظیفه مهمی را انجام می‌دهند. تسمه دینام یکی از اجزای مهم در خودرو محسوب می‌شود که نقش کلیدی در خودرو دارد. وجود تسمه، برای روشن نگه داشتن خودرو بسیار مهم است. بدون تسمه، دینام کار نمی‌کند و اگر دینام کار نکند، باتری کار نخواهد کرد، در نتیجه ماشین روشن نخواهد شد. بنابراین می‌توان تا حدود زیادی به اهمیت وجود تسمه دینام در خودرو پی برد. تسمه دینام باید به طور مرتب بررسی شود و در زمان مشخصی تعویض شود. اگر نمی‌دانید تسمه دینام هر چند کیلومتر تعویض شود؟ در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده کشور همراه شوید.

عملکرد دینام

برای آشنایی بیشتر با تسمه دینام، ابتدا باید با دینام خودرو آشنا شوید. دینام قطعه‌ای مهم است که وظیفه شارژ باتری خودرو را بر عهده دارد. باتری گرچه می‌تواند کمی به خودرو انرژی برساند، اما این انرژی به سرعت کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه به دینام نیاز است تا بتواند باتری را شارژ کند. با روشن شدن خودرو، دینام شروع به کار می‌کند، برای اینکه دینام بچرخد، باید تسمه وجود داشته باشد.

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام انرژی چرخشی موتور را دریافت و آن را به دینام منتقل می‌کند. زمانی که موتور شروع به کار کردن می‌کند، میل لنگ به چرخش در می‌آید، در نتیجه تسمه شروع به حرکت می‌کند، نیروی چرخشی که به دینام منتقل می‌شود، دینام آن را به انرژی الکتریکی تبدیل  و امکان شارژ باتری را فراهم می‌کند. زمانی که باتری شارژ شود می‌تواند برق قسمت‌های مختلف در خودرو از جمله شمع‌ها و چراغ‌ها را تامین کند. تسمه بین میل لنگ و دینام و قرقره‌های کوچک و بزرگ همچون سیستم تهویه هوا، فن رادیاتور، پمپ هیدرولیک و پمپ آب اتصال برقرار می‌کند.

تسمه این اطمینان را می‌دهد که تمام قطعات به طور مشخصی نیرو را دریافت می‌کنند و هرگونه تنش که به دلیل دما و یا بار موتور ایجاد می‎شود را کنترل می‌کند. تسمه‌دینام شرایطی را فراهم می‌کند تا همه قطعات به صورت نرم و روان به کار خود ادامه دهند. وجود این تسمه کمک کرده است تا از استفاده چندین تسمه جلوگیری شود. تسمه دینام را به نام تسمه پروانه‌ای و تسمه مارپیچ نیز می‌شناسند.


مقاله پیشنهادی: معرفی محبوب‌ ترین خودرو سایپا

بررسی تسمه دینام

تسمه دینام در عین سادگی باعث عملکرد تعداد زیادی از قطعات در خودرو می‌شود. بنابراین مانند هر قطعه‌ای از خودرو، تسمه‌دینام نیز به بررسی‌های منظم نیاز دارد. از آنجایی که جزو جدایی ناپذیر از عملکرد خودرو است، باید در فواصل زمانی مشخص مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است از یک متخصص بخواهید تسمه را کاملاً بررسی و در صورت مشاهده هرگونه آسیب آن را تعویض کند.

  • ترک، پوسیدگی، پارگی: هرگونه ترک، پوسیدگی و پارگی بر روی تسمه باید به طور جدی پیگیری شود.
  • مشاهده روغن: اگر بر روی تسمه روغن مشاهده شد، این موضوع کمی خطرناک است و باید بلافاصله تسمه را تمیز و منشا روغن را پیدا کنید.
  • شل شدگی: در برخی از موارد ممکن است تسمه به دلیل استفاده طولانی مدت، شل شده و در شیار قرقره‌ها قرار نمی‌گیرد، در نتیجه اصطکاک کافی را ایجاد نمی‌کند.
  • خرابی قطعات دیگر: خرابی آفتامات، سوختن سیم‌پیچ و بالشتک‌ها می‌توانند در خراب شدن تسمه موثر باشند.
  • سفت شدگی: اگر به هنگام نصب، تسمه بیش از اندازه کشیده شود، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

علائم خرابی تسمه دینام

  • روشن نشدن چراغ‎ها: زمانی که در جاده در حال رانندگی هستید و چراغ خودرو سوسو می‌زند و روشنایی کافی ندارد، ممکن است در باتری خودرو به دلیل خرابی تسمه مشکلی ایجاد شده باشد.
  • خاموش شدن خودرو: اگر به طور ناگهانی خودرو خاموش شد، می‌توان علت را از تسمه‌دینام جویا شد چرا که با کار نکردن دینام، موتور خودرو خاموش خواهد شد.
  • روشن شدن چراغ هشدار: یکی از چراغ‌های هشدار، چراغ هشدار دینام است که می‌تواند به دلیل خرابی تسمه دینام روشن شده باشد.
  • صدای جیرجیر: در برخی از موارد اگر تسمه‌دینام از جای خود شل شده باشد، ممکن است صدای ناخوشایندی را ایجاد کند که باید بررسی شود.
  • سفت شدن فرمان: هرگاه احساس کردید به هنگام رانندگی فرمان سفت و چرخیدن آن سخت شده است، امکان دارد پمپ هیدرولیک از کار افتاده باشد. علت از کار افتادن پمپ هیدرولیک می‌تواند خرابی تسمه دینام باشد.
  • کار نکردن تهویه مطبوع: اگر تهویه مطبوع خودرو به درستی کار نکند، می‌توان علت را در خرابی تسمه‌دینام جویا شد.
  • جوش آوردن خودرو: با خرابی تسمه‌دینام واتر پمپ از کار خواهد افتاد، در نتیجه خودرو جوش می‌آورد.
  • پارگی تسمه: به علت استفاده طولانی مدت ممکن است تسمه دچار فرسودگی و پارگی شود. وجود گردو غبار، شرایط آب و هوایی و البته رانندگی با تنش بالا می‌توانند در فرسودگی تسمه تاثیرگذار باشند. با مشاهده هر یک از علائم باید تسمه دینام را تعویض کنید.
تسمه دینام هر چند کیلومتر تعویض شود؟

تسمه دینام هر چند کیلومتر تعویض شود؟

از زمانی که خودرو روشن می‌شود تسمه به طور مداوم کار می‌کند، در نتیجه در معرض گرمای زیاد است. تسمه‌دینام می‌تواند تا ۶۰ هزار کیلومتر یا مدت ۴ سال دوام داشته باشد. در برخی از موارد به دلیل استفاده زیاد از خودرو در مدت زمان کوتاهی به مرز ۶۰ هزار کیلومتر می‌رسید که باید تسمه را تعویض کنید. از سوی دیگر در برخی از موارد، از خودرو استفاده زیادی نمی‌شود و ممکن است تا ۴ سال به مرز ۶۰ هزار کیلومتر نرسد، اما با توجه به تاریخ انقضا که در تسمه وجود دارد، باید آن را تعویض کنید. گرچه تسمه‌دینام از جنس لاستیک باکیفیت تولید می‌شود و بسیار مقاوم است اما ممکن است به هر دلیلی نیاز به تعویض داشته باشد. قیمت تسمه دینام چندان بالا نیست، اما ممکن است اجرت تعویض آن کمی بالا باشد.

سخن پایانی

اگر یک قطعه از خودرو دچار آسیب شود، مابقی قطعات نیز دچار آسیب شده، در نتیجه خودرو از کار خواهد افتاد. یکی از قطعات مهم، تسمه‌دینام است که باید در فواصل زمانی معین مورد بررسی قرار گیرد و در صورت مشاهده هرگونه خرابی تعویض شود. با وجود برخی از علائم در خودرو نیز باید به خرابی تسمه دینام شک کرد. به طور کلی توصیه می‌شود هر ۶۰ هزار کیلومتر یا ۴ سال، تسمه تعویض شود. برای بررسی و تعویض تسمه به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مناقصه شیراز

نوسازی شیراز در انتظار اجرا مناقصات شهرداری

یکی از شاخص های اساسی در ارتباط با رتبه بندی سطح رفاه اجتماعی در کشورهای مختلف، کیفیت فضاهای شهری است. درواقع شاخص‌های رفاه اجتماعی این روزها به تعریف فضاهای شهری اضافه شده‌اند و در حالت