درآمد مالیاتی در ایران و نحوه محاسبه مالیات افراد مشمول

درآمد مالیاتی در ایران

در بسیاری از کشورها یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت مالیات است. شغل های بسیار زیادی وجود دارد که افراد حقیقی و حقوقی به واسطه داشتن آن ملزم به پرداخت مالیات هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین کشوری که اقدام به گرفتن مالیات از مردمان خود کرده است آمریکا می‏باشد. این کشور از طریق گرفتن مالیات خسارت‏ های بسیار زیادی که در قرن هجده میلادی در جنگ وارد شده را جبران کرده است. برای اینکه اطلاعات کافی در خصوص درآمد مالیاتی چیست بدست آورید با ما در ادامه این مقاله از پایگاه مزایده و مناقصه هزاره همراه شوید.

قانون‎های مالیات بر درآمد

بر طبق قوانین مالیاتی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات شامل آنها شده مستلزم هستند که میزان حقوق خود را به نهادهای دولتی اعلام کرده و سپس آن بخشی از پولشان که شامل مالیات است را پرداخت نمایند. مالیات بر درآمد برای افراد مختلف یکسان نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد. میزان دقیق حقوقی که فرد دریافت نموده و همچنین حقیقی و یا حقوقی بودن از جمله مهمترین مواردی هستند که بر روی مالیات اثر می‎گذارد.

هنگامی که سوال درآمد مالیاتی چیست به میان می­آید، باید توجه داشته باشید که به صورت کلی مالیات در ایران به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم دریافت می‏شود. هر کدام از انواع مالیات نیز خود زیر مجموعه ‏های متعددی را در بر می‏گیرد. دریافت مالیات هر چند که برای پرداخت کننده کمی سخت و سنگین بوده اما مزایای مختلفی دارد. یکی از مهمترین مزایای پرداخت مالیات این بوده که فاصله طبقاتی میان ثروتمندان و افراد فقیر کم می‎شود. مالیات توسط دولت در امور گوناگونی همچون تامین امکانات لازم برای شهروندان قابل خرج است.

مالیات در ایران به چه افرادی تعلق می‎گیرد؟

به احتمال بسیار زیادی در ذهن اکثر خوانندگان این سوال ایجاد شده که مالیات در ایران به چه شغل‌هایی تعلق می‏گیرد. باید بدانید که بر اساس معیارهای مختلفی که دولت آنها را مشخص کرده این شغل‎ها قابل تعیین است. میزان فعالیت و همچنین نوع شغل از جمله معیارهای مهم به شمار می‎رود. با توجه به قانون‎های مالیاتی در صورتی که آخرین درآمد یک شخص بین هجده تا پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد باید مالیات پرداخت نماید.


مقاله پیشنهادی: قوانین و مقررات پرداخت مالیات تکلیفی

مالیات به چه شغل‏هایی تعلق می‎گیرد؟

هنگامی که می خواهید پرسش درآمد مالیاتی چیست را بررسی کنید توجه به این موضوع اهمیت دارد که بر اساس قانون مالیات در ایران تمامی افرادی که دارای مشاغل زیر هستند سالیانه باید بخشی از درآمد خود را به دولت بدهند.

  • افرادی که تولید کننده انواع محصول بوده و همچنین در زمینه واردات و صادرات انواع کالا در سطح کشور فعالیت می‎‌کنند.
  • آنهایی که در سطح شهرهای مختلف هتل احداث کرده اند. باید بدانید که احداث کنندگان هتل‌های سه ستاره به بالا بر اساس قوانین مالیات در ایران باید مبالغی را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.
  • افرادی که فروشگاه های زنجیره ای، موسسه، بیمارستان، کلینیک و درمانگاه تاسیس کرده اند باید بخشی از درآمد سالیانه خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.
  • آنهایی که خدمات مختلف شامل خدمات مالی و مشاوره ای به مشتریان گوناگون ارائه می‏دهند نیز در صورتی که درآمد آنها به حد مشخصی برسد باید مالیات پرداخت کنند.
درامد مالیاتی

شیوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

یکی از نکاتی که هنگام پیگیری سوال درآمد مالیاتی چیست باید به آن توجه شود این است که، میزان مالیاتی که اشخاص حقیقی باید پرداخت کنند به صورت مستقیم به حقوق آنها بستگی داشته و با افزایش آن میزان مالیات نیز بیشتر می‏شود. به صورت کلی می‏توان گفت میزان مالیات در ایران برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی قابل محاسبه است. بر این اساس در صورتی که شخص در طی یک سال تنها ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات نیست. در صورتی که سود و درآمد شخص تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد پانزده درصد پول باید به عنوان مالیات پرداخت شود. مالیات بیست درصدی به دویست میلیون تومان بعدی درآمد تعلق می‏گیرد. افرادی که سود و درآمد آنها بیشتر از مبالغ گفته شده باشد لازم است مالیات بیست و پنج درصدی را پرداخت نمایند.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

هنگام چک کردن سوال درآمد مالیاتی چیست باید بدانید که، تمامی شرکت‏های تاسیس شده در سطح کشور پس از محاسبه میزان دقیق سود خود باید بیست و پنج درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت کنند. بر طبق قانون‏‌های مالیات در ایران به وزارت خانه ‏های کشور، موسسه ‏های دولتی، دهیاری، شهرداری و همچنین تمامی نهادهای جمهوری اسلامی ایران مالیات تعلق نمی‎گیرد. موارد بسیار زیادی وجود داشته که شرکت‎های غیر دولتی به علت عدم داشتن اطلاعات و دانش کافی مجبور به پرداخت هزینه‏های سنگین مالیاتی شده اند. برای جلوگیری از پرداخت جریمه‏ های سنگین مدیران شرکت باید با گرفتن مشاوره‌های تخصصی و حرفه ای مالیات خود را در زمان مناسب پرداخت کنند.

مالیات بر درآمد حقوق بگیران

 به احتمال زیاد تاکنون بسیار زیاد شنیده­اید که بخشی از درآمد افراد حقوق بگیر همچون کارمندان به عنوان مالیات کسر می‏شود. میزان مالیات در ایران برای افراد حقوق بگیر بر اساس درآمد آنها قابل تعیین است. عوامل بسیار زیادی در تعیین مالیات افراد حقوق بگیر تاثیر گذار هستند که از جمله می‏توان به تعداد کشیک‌های فرد، پاداش، اضافه کار و …. اشاره نمود. کارفرما موظف بوده با در نظر گرفتن عوامل گوناگون بخشی از حقوق را به عنوان مالیات کم کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات سازمان امور مالیاتی کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

نرخ بیکاری کاهش یافت

نرخ بیکاری کاهش یافت

طبق اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر در بهار ١٤٠٢ به ۸.۲ درصد رسیده که نسبت به فصل مشابه در سال گذشته یک درصد کاهش یافته است.در ادامه این خبر با