همه چیز در مورد تعویض شناسنامه

همه چیز در مورد تعویض شناسنامه

چند وقتی است که روند تعویض شناسنامه‌ جلد قرمز شروع شده است اما بسیاری از افراد هنوز این کار را انجام نداده ‌اند. از طرف دیگر، گاهی اوقات در موارد دیگر نیز نیاز به تعویض شناسنامه است. در این  در این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره مدارک و اطلاعات لازم و همچنین هزینه تعویض شناسنامه را مورد بررسی قرار می دهیم.

چه شناسنامه هایی نیاز به تعویض دارد؟

شناسنامه هایی که نیاز به تعویض دارند، دارای یکی از شرایط زیر می باشند:

  • شناسنامه ‌هایی که مستعمل و فرسوده هستند و به همین دلیل ناخوانا شده‌ اند یا ظاهر مناسبی ندارند، گزینه بسیار مناسبی برای تعویض هستند.
  • افرادی که قصد دارند ازدواج سابق خود را از شناسنامه خود حذف نمایند.
  • برخی از افراد با گذر زمان عکسشان با عکس فعلی شناسنامه مطابقت ندارد، این افراد نیز بهتر است شناسنامه خود را عوض کنند.
  • صاحبان شناسنامه‌ ای که سن آنها به ۱۵سال تمام رسیده است.
  •  افرادی که هنوز صاحب شناسنامه جلد قرمز هستند، باید هر چه سریعتر جهت تعویض شناسنامه اقدام نمایند.
  • بعضی افراد در صورت تایید مراجع ذی صلاح و اخذ گواهی می توانند برخی مشخصات شناسنامه ای خود نظیر؛ نام یا نام خانوادگی را عوض کنند.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

برای تعویض شناسنامه نیاز به ارائه مدارک مورد نیاز می باشد، این مدارک شامل:

  • در اختیار داشتن اصل شناسنامه مراه با ۲ قطعه عکس جدید با زمینه سفید.
  •  در صورت ایجاد تغییر در مشخصات هویتی (مانند تغییر نام یا نام خانوادگی)، ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است.
  •  ارائه شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان به منظور تکمیل فرم‌ های مربوطه نیز الزامی است.
  • در صورت ثبت نشدن ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی، ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود.
  •  درخواست تعویض شناسنامه در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال صورت می گیرد.

مدارک موردنیاز جهت تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد

گاهی اوقات افراد متاهل، به خاطر جدایی از همسر خود یا فوت همسر، قصد حذف اسم همسر را از شناسنامه خود داشته و برای این هدف قصد دارند، نسبت به تعویض شناسنامه و یا درخواست صدور شناسنامه المثنی، اقدام کنند.

الف) مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجردی که صرفا قصد تبدیل شناسنامه قدیم به جدید را دارند، شامل:

  • عکس سه در چهار به تعداد سه قطعه (افرادی که علاوه بر تعویض، قصد عکس دار کردن شناسنامه یا تغییر عکس آن را دارند)؛
  • همراه داشتن اصل شناسنامه قدیمی؛
  • ارائه فیش واریز هزینه تعویض شناسنامه؛
  • همراه داشتن کد ملی همسر و فرزندان افراد متاهل؛
  • همراه داشتن کد ملی پدر و مادری که زنده هستند؛
  • مدارک مثبت سمت و قیمومت (در صورتی که ولی خاص، نماینده قانونی یا قیم، برای تعویض شناسنامه، اقدام می کند)؛
  • اطلاعات پستی و اطلاعات عقد نامه افراد متاهل؛
  • همراه داشتن پاسپورت؛
  • ارائه کارت معافیت یا پایان خدمت؛
  • ارائه معرفی نامه عکس دار ویژه محصلین از سوی مدرسه؛
  •  کارنامه های عکس دار دوره راهنمایی یا کارت پرسنلی دارای عکس که مشخصات سجلی در آن درج شده (در خصوص افرادی که شناسنامه آن ها، بدون عکس است)؛
  • تاییدیه عکس از سوی نیروی انتظامی، برای افرادی که از مدارکی نظیر؛ پاسپورت و… در شناسنامه فاقد عکس، برخوردار نیستند.

ب) اسناد و مدارک و مورد نیاز برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد مطلقه ای یا بیوه ای که با تعویض شناسنامه، قصد حذف اسم همسر یا همسران قبلی را از شناسنامه خود دارند:

علاوه بر تمام مدارک ذکر شده در بالا، زنان باکره، باید از حکم دادگاه و گواهی بکارت و مردان و زنان مطلقه و بیوه، باید از سند نکاحیه و طلاق، همچنین، مدارک مثبت ثبت ازدواج جدید در شناسنامه، برخوردار باشند. در غیر این صورت، با تعویض شناسنامه قدیم به جدید یا صدور المثنی، همچنان نام همسر سابق یا فوت شده، در شناسنامه جدید یا المثنی، ذکر خواهد شد و این امر، از جمله نکات حقوقی است که افراد می بایست در رابطه با مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد ( به واسطه طلاق یا فوت همسر)، مد نظر خود داشته باشند. ​

ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه

با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور، در صورتی که بر روی گزینه خدمات الکترونیکی کلیک نمایید، مشاهده خواهید کرد که ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، جزء این خدمات نبوده و در قسمت مربوط به اطلاعات این خدمت سازمان نیز چنین بیان شده که متقاضیان می بایست به صورت حضوری جهت تعویض شناسنامه خود و پیگیری آن با کد ملی یا سایر اطلاعات اقدام نمایند. البته در چند سال اخیر، انجام تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی، به صورت غیرحضوری و از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور به آدرس اینترنتی sabteahval.ir انجام می‌گرفت و امکان پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی نیز برای متقاضیان فراهم بود؛ اما در حال حاضر، این خدمت از فهرست خدمات الکترونیکی سایت حذف و غیر فعال شده است.

هزینه تعویض شناسنامه

هزینه صدور شناسنامه نوزاد در سال ۱۴۰۳ معادل ۴۰ هزار تومان است؛ اما به این شرط که برای دریافت شناسنامه در مهلت قانونی مقرر اقدامات لازم صورت گیرد؛ منظور سازمان ثبت احوال از مهلت قانونی جهت دریافت شناسنامه نوزاد، ۱۵ روز است و بعد از سپری شدن این فرصت اگر تا ظرف سه ماه والدین نوزاد برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند، باید ۴۵ هزارتومان بپردازند. هزینه صدور شناسنامه نوزاد بعد از گذشت سه ماه از ولادت به ۵۵ هزار تومان افزایش پیدا می کند.

هزینه صدور شناسنامه جدید ۱۴۰۳ نیز معادل ۵۰ هزار تومان است که با مشاهده نرخ تعرفه های سازمان ثبت احوال، این هزینه در مقایسه با پارسال تفاوتی ندارد. درصورتی که شناسنامه جدید دوباره گم شود، برای صدور شناسنامه جدید ۱۰۰ هزار تومان از شما می گیرند و اگر برای سومین بار برای صدور شناسنامه جدید دست به کار شوید، این دفعه هزینه پرداختی به ۱۵۰ هزارتومان می رسد. با گذشت سومین بار، هزینه صدور شناسنامه به ۳۵۰ هزارتومان نیز می رسد.

تعویض شناسنامه چند روز طول می کشد؟

در حال حاضر، تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه جدید، در شهرستان‌ ها، در حدود ۱ الی ۲ روز نیاز به زمان دارد. اما در تهران، با توجه به تعداد بالای متقاضیان و حجم بالای درخواست ‌ها، این مدت زمان حدود ۷ الی۱۰ روز می ‌باشد.

طرح تعویض شناسنامه فوری

هم زمان با فرارسیدن روز ملی ثبت احوال، سازمان ثبت احوال کشور با برپایی میز خدمت، چند ساعته و یک روزه شناسنامه شهروندان را با گذشت چند ساعت تعویض و به متقاضیان تحویل می‌ دهد. این طرح به منظور خدمات ‌رسانی بهتر و راحت تر به شهروندان انجام می شود. سازمان ثبت احوال کشور با برگزاری میزهای خدمت‌ جهادی در مناسبت های مختلف، نسبت به رفع مسائل و مشکلات هویتی مردم اقدام نموده است.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با تعویض شناسنامه و مدارک مورد نیاز جهت تعویض آن مطالبی ارائه شد. سپس، صاحب شناسنامه می بایست به دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی مراجعه نموده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک لازم ارائه نماید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های تدارکات الکترونیکی دولت  » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

پایان خرید و فروش زمین قولنامه ای

پایان خرید و فروش زمین قولنامه ای

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به اجرا طرح حد نگاری در اراضی ملی، کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرد: تا به امروز برای ۱۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی که معادل