انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی و کاربرد آنها

انواع ماشین آلات راه سازی و کاربرد آنها

امروزه با پیشرفت و توسعه تکنولوژی و به دنبال آن پیدایش نیازهای جدید بشر، ابزارهای مختلف و ادوات متنوعی برای دست پیدا کردن به این نیازها ساخته شده است. اختراع، توسعه و به کارگیری ادوات راه سازی نیز جدا از این موضوع نیست و امروزه ماشین آلات متنوعی در این حوزه وجود دارند. به ماشین آلاتی که برای انجام کارهای راه سازی استفاده می شود ماشین آلات راه سازی و ساختمانی می گویند و با آنها کارهای مختلفی را می توان انجام داد.

درواقع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی یکی از بهترین اختراعات بشر برای انجام کارهای راه سازی است و دلیل این موضوع هم آن است که استفاده از این ادوات کمک کرده تا در وقت صرفه جویی بسیاری شود، ایمنی کار با آنها بیشتر شود و از سختی کار نیز کاسته شود. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه شوید.

طبقه بندی ماشین آلات راه سازی

ماشین آلاتی که در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند:

  • ماشین آلات سنگین مانند‌ لودر، بولدوزر، گریدر، اسکریپر، غلتک، غلتک‌های استاتیکی و دینامیکی، بیل مکانیکی.
  • ماشین آلات نیمه سنگین مانند‌ کمپرسی، آبپاش، جرثقیل کامیونی، تراك میکسر، پمپ بتن فینشر.
  • ماشین آلات سبک مانند‌ لندرور، پیکان و غیره
  • سایر ماشین آلات کارگاهی (ماشین‌های متفرقه) مانند‌ ویبراتور، دستگاه بتن بتونیر، موتور جوش، تسمه نقاله، سنگین شکن، ماسه شور و
    شن شور، ماسه ساز و غیره.

انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی و کاربرد آنها

ماشین آلات راه سازی و ساختمانی دارای انواعی به شرح زیر است:

– تراکتور و بولدوزر:

تراکتور و بولدوزر از مهم ترین ماشین آلات راهسازی است که کاربردهای متعددی مانند کشیدن یا جلو بردن اجسام و بارهای مختلف را دارند. بولدوزرها به تسطیح زمین و پاکسازی آن کمک کرده و به ایجاد راه های اولیه نیز کمک می کنند.

– بیل مکانیکی:

بیل مکانیکی در عملیات هایی مانند گودبرداری و بار کردن آن با کامیون و غیره کاربرد دارد و انواع پرقدرت آن می تواند انواع صخره و سنگ را نیز بدون تخریب اولیه جابجا کند.

– جرثقیل:

جرثقیل ها دارای یک اتاق فرمان و یک تیر بلند هستند که عمدتا برای بلند کردن اجسام سنگین و حرکت دادن آنها به کار می روند.

– اسکریپر:

اسکریپر نیز ماشینی است که عمل بارگیری، حمل و تخلیه مواد خاکی در مسافت‌های متوسط و زیاد را به تنهایی انجام می‌ دهد.

– لودر:

لودرها از مهم ترین ماشین آلاتی هستند که در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند و برای خاک برداری مورد استفاده قرار می گیرند.

– کامیون:

کامیون ها معمول ترین روش برای حمل و نقل مواد خاکی هستند و انعطاف پذیری زیادی دارند. انواع کمپرسی آنها برای حرکت در جاده و خارج جاده مناسب است.

– گریدر:

گریدر موتور دار اصولا برای تنظیم شیب، شکل دادن شیب‌ها و تسطیح دامنه خاکریزها و خاک برداری‌ها، کندن جوی، مخلوط کردن، پراکندن مخلوط خاك و مواد قیری به کار می ‌رود.

– غلتک:

از غلتک ها  برای متراکم کردن مصالح خاکی و سنگی استفاده می شود.

معاملات ماشین آلات راه سازی و ساختمانی

شرکت های مختلف دولتی و غیر دولتی که در فرایندهای خود نیاز به ماشین آلات راه سازی و ساختمانی دارند؛ برای انجام بهتر و به صرفه تر این فرایند، اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از پیمانکاران مختلف برای پیاده سازی آن کمک بگیرند. این مناقصات با اعلام شرکت مناقصه گزار آغاز شده و در روزنامه های کثیر الانتشار و وب سایت های مختلف مانند وب سایت هزاره اطلاع رسانی می شود.

سپس شرکت هایی که شرایط لازم سازمان برگزار کننده مناقصه را داشته باشند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. سازمان مذکور نیز با بررسی مدارک پیمانکاران از آنها برای مناقصه دعوت کرده و شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که شرایط لازم را داشته باشد و مبلغ پیشنهادی آن برای انجام پروژه کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس میان هر دو طرف قراردادی منعقد خواهد شد که تعهدات طرفین و مدت زمان انجام پروژه در آن ذکر می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  پیمانکاری راهسازی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک چیست؟

هیدروپونیک یک روش کشت بدون خاک است که در آن گیاهان بدون استفاده از خاک و خارج از آن رشد می‌کنند. در این روش، گیاهان در یک محیط غذایی آبی قرار می‌گیرند و تغذیه آن‌ها