بررسی انواع درب و پنجره ساختمانی

بررسی انواع درب و پنجره در ساختمان

یکی از بخش های مهم هر ساختمانی درب و پنجره آن است. انتخاب یک درب و پنجره مناسب نه تنها بر روی زیبایی سازه تاثیر می گذارد؛ بلکه از اتلاف انرژی نیز جلوگیری کرده و به امنیت ساختمان نیز کمک می کند. انتخاب یک درب و پنجره مناسب به آرامش ساکنان یک ساختمان هم کمک کرده و از ورود آلودگی و سر و صدای اطراف به داخل خانه نیز جلوگیری می کند.

امروزه صنعت ساخت درب و پنجره در ایران با پیشرفت خوبی روبرو شده است. به صورتی که هم از مصالح متنوعی برای ساخت آنها استفاده می شود و هم در ساخت آنها از انواع لولا و یراق آلات مختلف کمک گرفته می شود. درب و پنجره این روزها از جنس های مختلفی مانند چوب، آهن، آلومینیوم، مصالح ترکیبی مانند کامپوزیت ها و همچنین پلاستیک های فشرده نظیر PVC و UPVC ساخته می شود. در ادامه این مقاله با معرفی بیشتر انواع درب و پنجره همراه مجله هزاره باشید.

انواع درب و پنجره

این روزها درب و پنجره دارای انواع مختلفی به شرح زیر است:

انواع درب

درب چوبی:

درب های چوبی معمولا برای فضاهای داخلی کاربرد دارند که با توجه به جنس و کیفیتی که دارند یکی یا دو یا چند جداره ساخته می شوند.

درب فولادی:

از این درها عمدتا برای درهای خروجی استفاده می شود به صورتی که امروزه در ورودی پارکینگ ها، مغازه ها و پاساژهایی که مشرف به خیابان و کوچه های اصلی هستند برای جلوگیری از سرقت و یا فرسایش کمتر در مقابل گرما و سرمای محیط کاربرد دارند.

درب آلومینیومی:

این نوع از درب به جهت مقاومتی که در برابر رطوبت دارد برای فضاهای مربوط کاربرد بیشتری دارد.

درب شیشه ای:

این نوع از درب ها که از شیشه های ضخیم و آبدیده ساخته شده اند معمولا در فضاهای تجاری و اداری و در مکان هایی که حفظ حریم داخلی مورد توجه نباشد استفاده می شود.

درب پلاستیکی:

این نوع از مصالح به تازگی وارد صنعت ساختمان شده است و درب های ساخته شده از انواع PVC و UPVC به خصوص در مکان های مرطوب را شامل می شود.

انواع پنجره

پنجره چوبی:

محدودیت زیادی در ساخت پنجره چوبی این روزها وجود دارد. چوب سرما و گرما را انتقال نمی دهد. ضریب انتقال حرارتی پایین یکی از مزیت های چوب به شمار می رود اما ضریب اطمینان پایینی داشته و از آن کمتر در ساخت پنجره استفاده می شود.

پنجره آهنی:

این نوع از پنجره ها دوام بالایی دارند و عمدتا در سازه های قدیمی به چشم می خورند زیرا به دلیل معایبی مانند عایق نبودن، زنگ زدگی و خوردگی امروزه مورد توجه سازندگان نیستند.

پنجره آلومینیومی:

این نوع از پنجره ها مقاومت بسیاری در برابر خوردگی و زنگ زدن دارند و سبک تر و نازک تر بودن این پنجره ها نسبت به پنجره های آهنی و همچنین مقاومت بالاتر این پنجره نسبت به پنجره های چوبی، این نوع پنجره را در موقعیت بهتری قرار داده است.

پنجره  UPVC:

پروفیل های UPVC بر خلاف پنجره آلومینیومی به هم جوش یک پاچه می خورند و به صورت یک واحد کلی در می آیند. این پروفیل ها در مقابل ضربه، تغییر شکل در سرما و گرما و تقطیر، بسیار سخت و مقاوم هستند و ویژگی مهم آنها عایق بودن در برابر گرد و غبار، صوت و گرما و سرما است.

انواع پنجره

معاملات انواع درب و پنجره

شرکت های مختلف ساختمانی و هر شرکتی که از درب و پنجره ها برای مصارف سازه ای  استفاده می کنند؛ برای استفاده بهتر و به صرفه تر از آنها اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از پیمانکاران مختلف برای پیاده سازی انواع درب و پنجره کمک بگیرند. این فرایند به بهبود همکاری میان شرکت ها و شفافیت مالی آنها کمک قابل توجهی خواهد کرد. این مناقصات با اعلام شرکت مناقصه گزار آغاز شده و در روزنامه های کثیرالانتشار و وب سایت های مختلف مانند وب سایت هزاره اطلاع رسانی می شود.

سپس شرکت هایی که شرایط لازم سازمان برگزار کننده مناقصه را داشته باشند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. سازمان مذکور نیز با بررسی مدارک پیمانکاران از آنها برای شرکت در مناقصه دعوت کرده و شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که شرایط لازم را داشته باشد و مبلغ پیشنهادی آن برای انجام پروژه کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس میان هر دو طرف قراردادی منعقد خواهد شد که تعهدات طرفین و مدت زمان انجام پروژه در آن ذکر می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده های املاک » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب در مجله هزاره

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی