بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال، برآورد زیان در پتروفرهنگ

بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال، برآورد زیان در پتروفرهنگ

دو شرکت پتروشیمی سبلان و کیمیا پارس خاورمیانه که از زیرمجموعه ‌های هلدینگ پتروفرهنگ متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان هستند؛ به‌ دنبال سوء مدیریت در سال جاری، با زیانی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال (۴ هزار میلیارد تومان) روبرو شده اند. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

زیان پتروفرهنگ در سال مالی گذشته

بررسی های به دست آمده نشان دهنده  آن است که شرکت پتروفرهنگ به ‌عنوان اصلی ‌ترین زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان که بیش از ۵۰ درصد سرمایه فرهنگیان را به خود اختصاص داده است، در سال مالی گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال در دو شرکت پتروشیمی «سبلان» و «کیمیا پارس خاورمیانه» زیان ثبت کرده است. نکته قابل توجه در این مساله نیز آنجا است  که این شرکت‌ ها تا پیش از این  سودده بوده‌ است.

این ضرر هنگفت، برابر با یک هزار میلیارد تومان بیش از اختلاسی است که محمد رضا خاوری مدیر عامل پیشین بانک ملی ایران مرتکب شده بود. این مساله چالش های بسیار جدی را برای صندوق ذخیره فرهنگیان به وجود خواهد آورد.

این موضوع در حالی رخ می دهد که پیش از این نیز یک گزارش در ارتباط با «معیشت فرهنگیان قربانی تعلل و بی ‌برنامگی وزارت نفت» تهیه شده بود  و بر اساس این گزارش: « متانول ‌سازان متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به شرکت ملی گاز بدهی دارند.» به همین دلیل هم میزان زیان پتروفرهنگ را حتی می توان بیش از عددی که گفتیم برآورد کرد.

پیش از این نیز  وجود تخلفات گسترده در بانک سرمایه به‌ عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه های صندوق ذخیره فرهنگیان بیشترین آسیب را به بدنه این صندوق وارد کرده است. این مسائل همگی  بیم ایجاد چالش‌ های جدید صندوق در جامعه فرهنگیان را تقویت کرده است.

پتروفرهنگ

در تاریخ اردیبهشت ماه سال جاری حمیدرضا نجف ‌پور کردی، جانشین جواد نوری، مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان شد.  در بهمن ماه سال گذشته نیز علیرضا بابا زاده به عنوان مدیر عامل جانشین مرضیه شاهدایی در پتروفرهنگ شد. بابازاده پیش از این مدیرعامل پتروشیمی «خراسان» و شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است.

پتروفرهنگ در سال ۱۳۸۷ به عنوان بازوی اصلی سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی تاسیس شده است و تا به امروز در فعالیت های اقتصادی و توسعه صنعتی کشور حضور داشته است. بر اساس آنچه در معرفی این مجموعه قید شده است؛ درواقع پتروفرهنگ با هدف نظارت و راهبری استراتژیک پورتفوی شرکت ‌های زیرمجموعه خود به شکلی هدفمند سازماندهی شده است و منابع موجود خود را صرف شناسایی فرصت‌ های جدید، بهبود ترکیب سرمایه گذاری ‌ها،  راهبری اجرای طرح‌ های اجرایی و نظارت و راهبری شرکت‌ های تولیدی و خدماتی خود می کند. پتروفرهنگ با هدف دست ‌یابی به جایگاه یکی از ۵ هلدینگ برتر حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی کشور، بخش بزرگی از سرمایه‌ گذاری‌ های خود را معطوف به حوزه متانول کرده و طرح هایی را در این زمینه تعریف و اجرا می کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت نفت و گاز، پتروشیمی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی