پیمانکار عمومی کیست و چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

پیمانکار عمومی کیست و چه وظایف و مسئولیت هایی دارد؟

پیمانکار عمومی، پیمانکاری است که مسئول آماده سازی، هماهنگی و تکمیل همه کارهای یک پروژه است. در واقع  پیمانکار عمومی به فرد یا شرکتی گفته می ‌شود که با سازمان ها و یا افراد دیگری  قرارداد (کنترات) امضا می کنند تا پروژه و کار مشخصی را با توجه به نقشه ‌ها و مشخصات توافق شده به انجام برسانند. پیمانکار عمومی می تواند یک مدیر و احتمالا یک تاجر باشد که با استفاده از ابزارهای مختلف از سوی مشتری به عنوان مدیر برای مشاوره در معماری، مهندسی و یا به عنوان کارشناس معماری وارد این فعالیت می شود.

این پیمانکار باید در ابتدا  اسناد و مدارک پروژه های مختلف را ارزیابی کند. به عنوان مثال در موضوع بازسازی و تعمیرات برای به دست آوردن درک بهتر از شرایط پروژه  به بازدید از محل نیاز است که این امر توسط پیمانکار عمومی صورت می گیرد. در ادامه این مقاله با مجله هزاره و مفهوم پیمانکار عمومی همراه ما باشید.

وظایف و مسئولیت های پیمانکار عمومی

همانطور که اشاره کردیم G.C یا پیمانكار عمومی، شركت یا مجموعه‌ ای است از شركت ها كه توانایی طراحی، تأمین منابع مالی، اجرایی و مدیریت لازم را برای انجام امور مهندسی، تداركات، اجرا و مدیریت یك پروژه به طور كامل داشته باشد. از جمله وظایف پیمانکار عمومی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • بر عهده گرفتن مسئولیت انجام كل یك پروژه یا بخش اعظم مستقل و به خصوص اجرای آن از مطالعات مقدماتی و توجیه ‌پذیری تا برنامه ‌ریزی
  • طراحی، تداركات و تامین
  • احداث ابنیه و تاسیسات
  • ساخت و آزمون ماشین‌‌ آلات و تجهیزات
  • تداركات
  • حمل و نصب
  • راه ‌اندازی و آزمون های بهره ‌برداری و تحویل به كارفرما توسط یك پیمانكار واحد

پیمانكار عمومی باید  بتواند مسئولیت كامل كار مورد تعهد خود و انجام مدیریت فعالیت های مختلف آن را به تنهایی بر عهده بگیرد. بنابراین مهم نیست كه یک پروژه كوچك، متوسط یا بزرگ باشد و آنچه در این میان مهم است آن است كه پیمانكار عمومی توان آن را داشته باشد که انجام كل كار را با مسئولیت مستقیم و بدون واسطه خود بر عهده بگیرد.

شرکتی که به عنوان پیمانكار عمومی معرفی می شود باید حداقل از امكانات سازماندهی و مدیریت  مانند هدف‌گذاری،  سیاست ‌گذاری، برنامه ‌ریزی، هماهنگی، ‌كنترل و نظارت برخوردار باشد. درواقع بدون داشتن توان لازم و كافی در سازماندهی و مدیریت،‌ بر عهده گرفتن وظایف پیمانکار عمومی اشتباه بزرگی است.


بیشتر بخوانید: انواع پیمانکار و قراردادهای آنها

معمولا هر پیمانكار عمومی تنها در یك رشته تخصصی فعالیت می کند و تلاش خود را تنها بر روی كسب توان و تجربه در آن رشته متمرکز می کند. انجام کار پراکنده در عرصه‌ های مختلف صنعت،‌ با وجود تخصصی شدن روزافزون كارها در این روزها، از یك طرف و محدودیت‌ توان پیمانكاران عمومی از طرف دیگر، موجب می شود تا پیمانکاران عمومی به موفقیت نرسند. شركت های پیمانكاری عمومی با توان بالا می‌ توانند در کنار اجرای پروژه به صورت كامل و كلید در دست، چند پیمانكاری تخصصی با كادر كاملا مجهز و مستقل زیر مجموعه خود داشته باشند.  بنابراین یک پیمانكار عمومی باید این توانایی را داشته باشد که مطالعات مقدماتی شناسایی برنامه‌ ها، طرح ها تا بازسازی، نوسازی و رفع تنگناهای دوران بهره ‌برداری واحدهای رشته تخصصی خود را انجام بدهد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پیمانکاری تاسیسات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

فرایند ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف

فرایند ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف

ترخیص خودرو از پارکینگ یک پروسه نسبتا دشوار به حساب می‌آید که در اکثر مواقع شهروندان در رابطه با این موضوع با چالش‌های مختلفی روبه رو می‌شوند. همانطور که می‌دانید، پس از توقیف خودرو شما