چگونگی نحوه تعیین برنده مناقصه

برنده مناقصه

شرکت ارتباط گستران هزاره، به عنوان اولین شرکت در زمینه اطلاع رسانی جامع مناقصه‌ها و مزایده‌های کشور، بزرگترین شبکه نمایندگی در ۳۱ استان کشور، بهترین مرجع برای شما عزیزانی است که به دنبال انواع مناقصات کشوری هستید. در نظر داشته باشید که راه و روش اصولی و علمی برای برنده شدن در مناقصه یک سر ماجراست و از سوی دیگر چگونگی نحوه تعیین برنده مناقصه و علت تعیین برنده دوم نیز طرف دیگر ماجرا است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تعیین برنده مناقصه (اول و دوم) آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله از مجله هزاره با ما همراه باشید.

همانگونه که می دانید مناقصه یک راه و روش رقابتی برای اخذ کالا یا خدمات با کمترین و مناسب ترین قیمت ممکن است. مناقصه با حضور مناقصه گران و مناقصه گزار در زمان و مکان تعیین شده ای رسمیت پیدا می کند. برنده مناقصه زمانی مشخص می شود که مراحل مناقصه به صورت قانونی برگزار شده و براساس دستورالعمل های تعیین شده دامنه قیمت مشخص شود. در نظر داشته باشید که لزوما کمترین قیمت بعنوان بهترین و مناسب ترین قیمت تعیین نمی شود بلکه سه عامل قیمت، کیفیت و زمان هر سه در فرایند انتخاب برنده مناقصه مثمرثمر خواهد بود. در ادامه با انتخاب برنده مناقصه در انواع مناقصات (مناقصات یک مرحله ای و دو مرحله ای) آشنا خواهید شد.

چگونگی تعیین برنده در مناقصات یک مرحله ای

برگزاری مناقصات تک مرحله ای زمانی رخ می دهد که خدمات یا کالای مورد نیاز در بازار از کیفیت یکسانی برخوردار باشد. همین امر باعث خواهد شد که مناقصه گزار صرفا به ارزیابی کیفی (ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه گران) اکتفا کند و شرکت یا شخصی که بهترین قیمت را ارائه و پیشنهاد نموده است بعنوان برنده اول مناقصه معرفی کنند. بازگشایی پاکت های پیشنهادی مناقصه در یک جلسه بازگشایی شده و در همان جلسه نیز برنده تعیین می گردد.

تعیین برنده در مناقصات

چگونگی انتخاب و تعیین برنده در مناقصه دو مرحله ای

در این نوع مناقصه برخلاف مناقصه یک مرحله ای، هم ارزیابی کیفی و هم ارزیابی فنی بازرگانی از جانب مناقصه گزار مشخص می شود. کمیته فنی نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را بررسی کرده و سپس به کمیسیون مناقصه گزارش می شود. براساس مفاد ماده ۱۹ قانون برگزاری مناقصات برنده را تعیین می کنند. انتخاب برنده بدین شکل است که مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و دیگر ویژگی های فنی بازرگانی پیشنهادها مورد ارزیابی قرار می گیرد. نکته مهم این است که صرفا کمترین قیمت به عنوان بهترین و مناسب ترین قیمت نیست.

این امر سبب شده است که پس از تراز نمودن قیمت ها، بالاترین پیشنهاد قیمت ارائه شده از جانب مناقصه گزار به عنوان برنده مناقصه انتخاب گردد. برنده پس از ارزیابی موفق به کسب بالاترین امتیاز فنی از بین دیگر شرکت کننده های مناقصه انتخاب خواهد شد.

چرا برنده دوم مناقصه انتخاب می شود؟

مطابق با بند “الف” ماده “۲۰” قانون برگزاری مناقصات و بر اساس موارد مذکور در بالا بسته به نوع مناقصه، برنده اول تعیین می گردد و شخص یا شرکتی که تفاوت قیمتی پیشنهادی وی با برنده اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد از جانب مناقصه گزار به عنوان برنده دوم اعلام می گردد.

علت تعیین برنده دوم مناقصه حفظ صلاح مناقصه گزار در صورت انصراف برنده اول می باشد.

یک نکته مهم: در مورد كارهايي كه پرداخت به پيمانكار بر اساس قيمتهاي واحد بها و حجم عمليات انجام شده صورت مي گيرد قيمت كل پيشنهادي برنده مناقصه مندرج در بند الف با برآورد مصوب هزينه كار كه در ماده ۲ اين آیین نامه آمده است مقايسه و اختلاف آن به صورت تخفيف و يا اضافه تعيين گردد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه پروژه های عمرانی رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی