حسابداری پیمانکاری چیست و چه قوانینی دارد؟

حسابداری پیمانکاری چیست و چه قوانینی دارد؟

حسابداری پیمانکاری شاخه ای از علم حسابداری است که این روزها با بیشتر شدن صنایع در دنیای مدرن تبدیل به یکی از اجزای اصلی بسیاری از صنایع شده است. به همین دلیل هم برخی از افراد پیمانکاری را یک صنعت می دانند.

با توجه به این که  پروژه های عمرانی در قالب قوانین و مناقصات دولتی باید به شکل و در محتوای حقوقی اجرا شوند، بنابراین حرفه پیمانکاری هم متاثر از این قضیه، از لحظه عقد قرارداد تا پایان آن درگیر اصول و قوانین اصلی و فرعی مانند مالیات، تامین اجتماعی، عوارض و غیره علاوه بر آئین نامه های مخصوص هر پروژه می شوند. به همین دلیل ما در ادامه این مقاله از مجله هزاره به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. پس با ما همراه شوید.

تعریف حسابداری پیمانکاری

سیستم اطلاعات حسابداری در شرکت‌ های پیمانکاری مختلف به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی مختلفی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع از اطلاعات، به خصوص مدیران هر سازمان قرار می‌ دهد. این اطلاعات باید دارای ویژگی ‌های خاصی باشد تا در فرآیند تصمیم گیری مورد استفاده قرار بگیرد.

مربوط بودن و قابلیت اتکا از جمله ویژگی هایی است که این دست از اطلاعات باید دارا باشد. این حسابداری بر اساس قرارداد ما بین کارفرما و پیمانکار صورت می گیرد که نوع قرارداد شیوه محاسبه امور مالی هم می تواند در آن مشخص شود. فعالیت های پیمانکاری عمدتا در بازه های زمانی مشخص و با هزینه هایی قابل پیش بینی انجام می گیرد که در طول زمان امکان تغییر قیمت آنها نیز وجود دارد. بنابراین حسابداری شرکت های پیمانکاری باید بتواند این تغییرات را نیز مد نظر قرار دهد.

حسابدار پیمانکاری در این میان موظف است تا تا هزینه‌ های مستقیم، غیرمستقیم و نامرتبط را دسته بندی و گزارش کند. هزینه‌ هایی مانند دستمزد، خرید مواد اولیه، بیمه کارگران و… به عنوان هزینه مستقیم شناخته می ‌شود. در این بین مخارج زیادی هم در دسته  بندی هزینه‌ های غیر مستقیم قرار می گیرد که هزینه تامین نور و روشنایی، ایجاد سرما و گرمای مناسب در محیط، پاداش کارگران، خرید وسایل اداری و… را می ‌توان به عنوان این هزینه ها طبقه بندی کرد.


بیشتر بخوانید:با انواع ضمانت نامه های پیمانکاری آشنا شوید

قوانین حسابداری پیمانکاری

قوانین حسابداری در پیمانکاری شامل وظایف کارفرما، وظایف پیمانکار، آیین‌نامه ‌های ساخت ‌و ساز، بخشودگی ‌ها و قوانین مالیاتی می‌ شود. درواقع دلیل وضع این قوانین آن است که در طول مدت زمان اجرا، یک چهارچوب مرجع که با قوانین کشوری هم هم ‌سو باشد، وجود داشته باشد تا از آن برای به حداقل رساندن آسیب‌ ها و هزینه ‌ها بتوان استفاده کرد.

بنابراین این قوانین در زمان پیگیری شکایات بین کارفرما، پیمانکار و کارکنان اهمیت خود را نشان خواهد داد زیرا عدم پایبندی به قوانین کشور و مفاد آنها به ‌عنوان قوانین حسابداری در پیمانکاری، صدمات و خسارات بسیار اعتباری و مالی برای طرفین قرارداد را به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های حسابداری و خدمات مالی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی