نحوه شرکت در مناقصات بین المللی

نحوه شرکت در مناقصات بین المللی

شرکت کردن در مناقصات کشورهای هدف صادراتی بخش قابل توجهی از بازار صادراتی است که در آینده می‌ تواند موجب افزایش صادرات شود. آشنایی با نحوه شرکت در مناقصات بین المللی کمک خواهد کرد تا همکاری بیشتر و بهتری با کشورهای طرف قرارداد صورت بگیرد.

اغلب کشورهایی که در اولویت صادرات ایران هستند ؛ دولت رفاه دارند به این معنا که دولت آنها در تمامی بازارهای تامین نیازها نقش قابل توجهی دارد. اختصاص بودجه ‌های کلان از طرف بخش دولتی و بخش خصوصی در مناقصات اهمیت این بخش را چندین برابر کرده است. علاوه بر این، برخی از حوزه ‌های صادراتی وابستگی بیشتری به بخش مناقصات دارند. در ادامه این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره با بررسی بیشتر این موضوع همراه ما باشید.

مناقصات بین المللی و تجارب مختلف شرکت ها

بی شک بخش زیادی از تجارت خدمات در حوزه جهانی به شکل مناقصات بین المللی انجام می گیرد. از طرف دیگر بسیاری از شرکت های خدماتی هم تجربه مشارکت در مناقصات بین المللی را ندارند. در برخی از موارد نیز، حضور رقبای جدید در مناقصات خارجی، این شرکت ‌ها به واسطه مشکلات موجود در ساختارهای کاغذی نمی ‌توانند اسنادی کامل و بدون عیب را تدارک دیده و متاسفانه اسناد ارسالی آنها فاقد کیفیت ارزیابی می‌ شود.

در این زمینه، یکی از ویژگی‌ های اصلی که شرکت ‌های توانمند دانش بنیان دارند، نگاه به بازارهای برون مرزی و در نتیجه کسب آمادگی و ایجاد زیرساخت‌ های مورد نیاز در بنگاه برای ورود به این حوزه است. شرکت ‌های دانش بنیان، راه‌ های مختلفی را برای ورود به بازارهای صادراتی هدف مد نظر قرار می دهند. برخی از این موارد فروش مستقیم، مشارکت با واسطه ‌های صادراتی، صادرات از طریق مشارکت با بنگاه‌ های محلی (از اعطای نمایندگی تا همکاری استراتژیک)، حضور در مناقصات و غیره است.

معمولا در مناقصات‌ بین‌المللی‌، مناقصه ‌گران‌ داخلی‌ نسبت‌ به‌ مناقصه ‌گران‌ خارجی‌ترجیح‌ دارند و نحوه‌ ترجیح‌ مناقصه ‌گران‌ داخلی‌، در اسناد مناقصه‌ قید خواهد شد.

 چالش‌های شرکت در مناقصات بین المللی:

 ثبت شرکت در کشور هدف صادراتی و حضور در وندور لیست وزارت خانه‌ های مربوطه.

 دسترسی به اطلاعات مناقصات اعلام شده: 

اغلب بنگاه‌ ها از زمان اعلام یک مناقصه تا موعد تحویل اسناد به صورت میانگین ۳ هفته فرصت برای حضور دارند. در نتیجه رصد مداوم و اطلاع به موقع از جزئیات مناقصه اهمیت بالایی دارد. ترجمه و پالایش این حجم از اطلاعات چالشی است که بسیاری از شرکت‌ ها با آن روبرو هستند.

خرید، تکمیل و ارائه اسناد مناقصه: 

پس از اطلاع از مناقصه، شرکت باید اصل اسناد مناقصه را از مناقصه ‌گذار خریداری کند. در برخی از موارد هزینه خرید این اسناد بیش از ۱۰۰۰دلار  است که این رقم با احتساب تدوین و ترجمه سایر اسناد مورد نیاز (آگهی تاسیس، گواهی ‌ها و مجوزهای شرکت و …) گاهی تا مبلغ ۲۰۰۰ دلار و بیشتر نیز می‌ شود که البته این هزینه‌ ها جدای از هزینه ‌های حضور در کشور هدف صادراتی است.

علاوه بر این، با توجه به عدم دسترسی مستقیم شرکت ‌های متقاضی حضور در مناقصه در کشور هدف، خرید و ارسال اصل اسناد مناقصه برای متقاضی، یکی دیگر از چالش ‌ها است

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های روز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مناقصه ساندویچ پنل سقفی و دیواری

ساندویچ پانل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ساندویچ پانل جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی مانند آجر و سیمان است که با اطمینان کامل می توان از آن استفاده کرد. این سازه دارای مزایای بسیاری از جمله سبک بودن، تحویل و نصب بسیار