عملکرد کولر گازی به چه صورت است؟

عملکرد کولر گازی به چه صورت است؟

کولر گازی یک دستگاه تهویه مطبوع است که دارای دو قابلیت سرد و گرم کردن محیط است. این دستگاه وظیفه جذب هوای گرم داخل  و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرد به گاز در اواپراتور کولر را انجام می دهد. در ادامه این مقاله با معرفی بیشتر کولرهای گازی همراه سایت مناقصات و مزایدات هزاره باشید.

اجزای اصلی کولر گازی

کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز تولید سرما می کند و در برخی از آنها در فصل  زمستان می توان برای گرم کردن محیط هم استفاده کرد.  بنابراین برخی از کولرهای گازی تنها کار سرمایش را انجام می دهند و برای از آنها را می توان برای  خنک کردن در تابستان و از گرمای آن در در زمستان استفاده کرد.

این نوع کولر از چهار جزء اصلی کمپرسور ،کندانسور ،اواپراتور و شیر انبساط تشکیل می شود.

کمپرسور

کمپرسور قسمت اصلی از اجزای داخلی کولر گازی است که وظیفه آن مکش گاز از اواپراتور و همچنین فشرده کردن و انتقال آن به کندانسور است. انواع کمپرسور کولر عبارت است از : کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول می باشد که بسته به نوع و منطقه استفاده از کولر کازی متفاوت است.

کندانسور

کار کندانسور، دفع گرمای جذب شده در قسمت اواپراتور و همچنین دفع گرمای به وجود آمده در قسمت کمپرسور است.

اواپراتور

اواپراتور درواقع یک ابزار برای تبخیر آب و یا دیگر مایعات است که در کولرگازی نیز با جذب گرمای محیط باعث تیخیر مبرد (مبرد گاز مورد استفاه در کولر گازی است) می شود. علاوه بر این اوپراتور باعث می شود حرارت از محیط سرد و همچنین از محصولاتی که در آن محیط وجود دارند گرفته شود.

شیر انبساط

شیر انبساط وظیفه کاهش فشار مبرد مایع و کم کردن دمای اشباع مبرد را برعهده دارد.

انواع کولر گازی

  1. یونیت یا مدل پنجره ای: کولرهای گازی یونیت یا پنجره ای برای اماکنی است که فضای زیادی برای نصب این کولرها ندارند و از این کولر در پشت پنجره یا در حفره های داحلی دیوارهای بیرونی استفاده می کنند.
  2. مدل اسپلیت یا دو تکه: این مدل ها برای مکان های بزرگ طراحی شده است تا دمای محیط در تمام مکان به صورت یکنواخت باشد. به همین سبب هم در سالن ‌های بزرگ هتل ‌ها و مجتمع ‌های مسکونی که دمای محیط لازم است که به صورت یکنواخت باشد؛ از این مدل دستگاه استفاده می شود.
  3. کولر گازی مدل پرتال: کولر گازی پرتال از نوع کولرهای یک تکه هستند و دارای عملکری مشابه با کولر پنجره ای هستند.
  4. داکت اسپلیت: این نوع از کولر با نام کولر گازی کانالی هم شناخته می شود. دستگاه های داکت اسپلیت مشابه کولرهای گازی سقفی و زمینی هستند. از مزایای این کولرها آن است که فضایی را اشغال نمی کنند.
  5. کولرهای گازی مولتی اسپلیت: این کولرها مانند کولرهای گازی اسپلیت دارای چند پنل هستند اما تفاوت آنها این است که در مولتی اسپیلیت شما از دو پنل داخلی استفاده می کنید در حالی که در اسپلیت از یک پنل داخلی برای خنک کردن محیط ساختمان استفاده می شود.
  6. مدل سقفی و زمینی: این نوع از کولرها در سقف کاذب و یا بر روی زمین نصب می شوند. با این کار بسیاری از افراد هزینه های بیهوده برای خرید دستگاه تهویه مطبوع نمی پردازند.
  7. کولرهای گازی مرکزی(ایستاده): کولر ایستاده از نظر بازدهی هوای خنک به محیط توانایی بسیار بالایی دارد و تنها بر روی زمین از آنها استفاده می شود.

مزایا

  • کاهش آلودگی هوا و حذف باکتری های موجود در هوا
  • مجهز به فیلتر ضد آلرژی
  • توانایی بالا در سرمایش و گرمایش
  • مجهز به سیستم ترموستات برای کنترل دما
عملکرد کولر گازی به چه صورت است؟

معایب

  • پر هزینه و گران قیمت
  • مصرف انرژی بالا که در مدل های اینورتر تا حدودی این مشکل برطرف می شود
  • خشکی پوست با قرار گیری به مدت طولانی در زیر باد کولر گازی
  • خشکی چشم، مخصوصا برای کسانی که حساسیت چشمی دارند موجب خشکی، درد و خارش چشم می شود.
  • مواردی مانند تشدید مشکلات تنفسی، عفونت دستگاه تنفسی و حساسیت نیز ممکن است به همراه داشته باشد

مزایده کولر گازی

مزایده کولر گازی توسط بسیاری از مجموعه ها انجام می شود و با اعلام یک فراخوان عمومی افراد و یا شرکت هایی که از این کولرها استفاده می کنند؛ وارد فرایند رقابتی می شوند. برنده مزایده فردی خواهد بود که بیشترین قیمت پیشنهادی را برای کولرهای گازی بدهد. مزایده فروش چند قلم انواع کالاهای مازاد، کولر گازی اسقاطی، اسپیلت اسقاطی و غیره در این دسته از مزایدات جای می گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات سیستم تهویه و هواکش » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی