فیبر نوری چه کاربرد و مزایایی دارد؟

فیبر نوری چه کاربرد و مزایایی دارد؟

فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber یک رشته باریک و بلند است که از ماده شفافی مانند شیشه یا پلاستیک تشکیل شده که قادر است تا نوری را که از یک سرش به آن وارد شده است؛ از سر دیگر خارج کند.

فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل ‌های معمولی است، با استفاده از فیبر نوری  داده‌ های تصویر، صوت و داده‌ های مختلف دیگر را می توان به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر منتقل کرد. در حال حاضر مخابرات فیبر نوری، با توجه به پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل‌ های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای، ابزاری مهم برای انتقال اطلاعات به شمار می رود. در ادامه این مقاله با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه ما باشید.

تعریف فیبر نوری

فیبر نوری رشته هایی بلند و نازک از شیشه بسیار خالص به قطر موی انسان است که در بسته هایی با نام کابل های نوری مرتب شده است. از این وسیله برای انتقال سیگنال های نور در فواصل طولانی استفاده می شود. این فناوری به صورت پالس های نور بر روی فیبرهای نوری کوچک کار می کند. نور از هسته فیبر عبور کرده و با روکش کردن از خارج شدن آن جلوگیری می کند.

کاربرد فیبر نوری

فیبر نوری دارای کاربردهای متعددی است که از جمله آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

کاربرد مخابراتی :

یکی از مرسوم ترین کاربردهای فیبر نوری انتقال اطلاعات با استفاده از نور لیزر است.

کاربرد در حسگرها :

در سال های اخیر استفاده از حسگرهای فیبر نوری با هدف اندازه گیری کمیت ‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس شروع شده است.

کاربردهای نظامی :

فیبر نوری دارای کاربردهای متعددی در صنایع دفاع است که از جمله آنها به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ ها، ارتباط زیردریایی ها (هیدروفون) می توان اشاره کرد.

کاربردهای پزشکی :

در زمینه پزشکی نیز فیبر نوری در تشخیص بیماری ها و آزمایشگاه های گوناگون کاربرد دارد. برای مثال می توان به دزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی ‌های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه ‌گیری مایعات و خون اشاره کرد.

کاربرد فیبر نوری در روشنایی :

از جمله کاربردهای فیبر نوری در اواخر قرن بیستم که رشد و توسعه بسیاری نیز پیدا کرده است؛ استفاده از آن به عنوان فناوری روشنایی است. در این فناوری نور از منبع نوری که می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد؛ وارد فیبر نوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می شود.

مزایای فیبر نوری

فیبر نوری در مقایسه با سیم های مسی دارای مزایای متعددی به شرح زیر است:

  1. قیمت ارزان تر:  هزینه فیبر نوری در مقایسه با سیم ‌های مسی و در مقیاس‌ های بالا کمتر است.
  2. اندازه نازک‌ تر:  قطر فیبرهای نوری از سیم های مسی کمتر است.
  3. ظرفیت بالا: پهنای باند فیبر نوری با هدف ارسال اطلاعات، بیشتر از سیم مسی بوده و به همین دلیل هم توانایی انتقال داده ‌های بیشتری را دارد.
  4. تضعیف ناچیز:  تضعیف سیگنال در فیبر نوری، کمتر از سیم مسی است.
  5. عدم تداخل:  برخلاف سیگنال ‌های الکتریکی در یک سیم مسی، عبور سیگنال ‌های نوری در یک فیبر تأثیری بر فیبر دیگر نخواهد داشت و تداخل الکترومغناطیسی وجود ندارد.
  6. مصرف برق پایین: با توجه به این که سیگنال ‌ها در فیبر نوری کمتر تضعیف می‌ شوند، بنابراین می ‌توان از فرستنده‌ هایی با میزان برق مصرفی پائین در مقایسه با فرستنده‌ های الکتریکی (که از ولتاژ بالایی استفاده می کنند)، استفاده کرد.
  7. اشتعال ‌زا نبودن : با توجه به عدم وجود الکتریسته در فیبر نوری، امکان بروز آتش ‌سوزی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
  8. وزن سبک:  وزن یک کابل فیبر نوری کمتر از کابل مسی هم ردیف آن است و این عامل در کار کردن، نصب و نگهداری فیبر اهمیت بسیاری دارد.
  9. انعطاف ‌پذیر بودن:  با توجه به انعطاف ‌پذیری فیبر نوری و قابلیت ارسال و دریافت نور از آنان، در موارد متفاوت نظیر دوربین‌ های دیجیتال با موارد کاربردی خاص مانند عکس ‌برداری پزشکی و لوله‌ کشی و… استفاده می شود.
  10. فاصله :  از فیبر نوری می ‌توان در ارتباط میان شبکه ‌هایی که فاصله زیادی از هم دارند استفاده کرد.
  11. پایداری :  در میان کابل ‌های فیبر نوری امکان نفوذ و ایجاد اختلال در انتقال داده‌ ها کمتر است.
  12. سرعت:  فیبر نوری توانایی در انتقال اطلاعات به مقدار زیاد چه به شکل دیجیتالی‌ و ‌چه به شکل آنالوگ را دارد.
  13. ترویج نوری :  نیاز به زمین مشترک میان فرستنده تاری وگیرنده ندارد.
  14. امنیت :  فیبرهای نوری دارای امنیت بسیار زیادی هستند. به دلیل آن که تارها انرژی تشعشع نمی کنند برای مزاحم آشکار سازی سیگنال ارسالی مشکل است.
  15. پهنای باند بالا:  در حال حاضر این پهنای باند به ۱۷۰ گیگابایت در ثانیه رسیده  است و دانشمندان بر این باورند که قابلیت ارتقاء تا چند صد ترابایت را نیز دارد.
فیبر نوری چه کاربرد و مزایایی دارد؟

مناقصات فیبر نوری

در ارتباط با فیبر نوری مناقصات مختلفی توسط سازمان ها و ارگان های مختلف برگزار شده و سازمانی که نیازمند این فناوری باشد با اعلام یک فراخوان عمومی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات دعوت می کند تا وارد رقابت شوند. سپس شرکت های ارائه دهنده خدمات فیبر نوری با ارسال اسناد و مدارک خود و تایید از سوی سازمان مناقصه گزار وارد فرایند رقابتی شده و برنده مناقصه شرکت کننده ای خواهد بود که دارای کیفیت لازم بوده و قیمت پیشنهادی او کمتر از دیگر رقبا باشد. مناقصات فیبر نوری عمدتا در زمینه هایی مانند مناقصه تهیه مصالح و اجرای خط انتقال فیبر نوری، مناقصه تامین تجهیزات زیرساخت های شبکه های ارتباطی و مرکز داده، مناقصه انجام عملیات نگهداری شبکه کابل و هوایی و غیره انجام می گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مهلت دار پیمانکاری مخابرات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

هزینه دلاری جایگاه سوخت در کشور

هزینه دلاری جایگاه سوخت در کشور

رشد تورم سالانه موجب شده است تا گرانی گریبانگیر اغلب بازارهای اقتصادی شود. یکی از این بازارها مستغلات است که رکوردهای عجیبی را به ثبت رسانده است. این موضوع توانسته حتی بر دیگر بازارها هم