با واگذاری آزمایشگاه و انواع آن بیشتر آشنا شوید

با انواع آزمایشگاه بیشتر آشنا شوید

آزمایشگاه یا لابراتوار مکانی است که در آن انواع آزمایش های علمی مانند آزمایشات شیمیایی انجام می گیرد. آزمایش های مختلفی مانند آزمایش خون، انواع آزمایشات شیمیایی و غیره در این فضا انجام می گیرد و واگذاری آزمایشگاه طی مزایده فرایندی است که در میان شرکت ها انجام می گیرد تا فعالیت های مختلف در آنها انجام شود. در ادامه این مقاله با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه ما باشید.

انواع آزمایشگاه

آزمایشگاه ها در حالت کلی و بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهند به ۴ دسته کلی آزمایشگاه های طبی ، پاتولوژی ، ژنتیک و پاتوبیولوژی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

آزمایشگاه تشخیص طبی

این نوع از آزمایشگاه نیازمند مجوز وزارت بهداشت بوده و نمونه های خون ، ادرار ، مدفوع ، خلط و زخم در آنها مورد بررسی قرار می گیرد. آزمایشگاه های طبی شامل بخش های هماتولوژی ، سرولوژی ، بیوشیمی و میکروب شناسی بوده و  افراد شاغل در این بخش ها نیاز دارند که دارای مدرک علوم آزمایشگاهی یا میکروبیولوژی باشند. میکروبیولوژی از جمله رشته های علوم پزشکی است.

آزمایشگاه پاتولوژی

آزمایشگاه های پاتولوژی بر روی بافت های بدن و مایعات (از نظر میکروسکوپی) فعالیت می کند. آزمایشات در این آزمایشگاه از نظر اختلالات ژنتیکی و تغییرات ژنتیکی و علل ایجاد آن مورد بررسی قرار می گیرند. در آزمایش های این نوع از آزمایشگاه، نمونه گیری و آبگیری انجام شده و پس از فیکس شدن روی لام، به صورت میکروسکوپی بررسی می شوند.

لغت پاتولوژی از دو کلمه Patho و logy تشکیل شده است و معنی آن ، آسیب شناسی است. افرادی که در آزمایشگاه پاتولوژی فعالیت دارند، متخصصین پاتولوژی هستند و به آنها پاتولوژیست گفته می شود. آزمایشگاه های پاتولوژی شامل بخش هایی مانند بخش علت شناسی و ریخت شناسی و مکانیسم ایجاد و اهمیت آن از نظر بالینی است. از مهمترین بخش آزمایشگاه های پاتولوژی تشخیص سرطان است.

آزمایشگاه ژنتیک

تمام افرادی که قصد ازدواج دارند و یا در خانواده آنها افراد مبتلا به بیماری های ارثی و مادرزادی وجود دارد و همچنین افرادی که قصد بارداری دارند در این نوع از آزمایشگاه ها می توانند با استفاده از روش های مولکولی به تشخیص یا میزان احتمال بیماری ژنتیکی در خود و یا نسل آینده خانواده خود پرداخته و آن را بررسی بیشتری کنند. بنابراین فعالیت این نوع آزمایشگاه، بررسی و تشخیص و احتمال بیماری های ژنتیکی در نسل آینده خانواده است. این دسته از بررسی ها با استفاده از روش های مولکولی مانند PCR و کاریوتایپ انجام می گیرد.

معمولا آزمایش های ژنتیکی بسیار دقیق بوده  و گران قیمت هستند. در کنار این نوع از آزمایش ها ، معمولا مشاوره ژنتیکی نیز انجام می شود. از جمله کاربردهای مهم آزمایش ژنتیک به آزمایش قبل از بارداری و حتی قبل از ازدواج می توان اشاره کرد.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی

برخی از آزمایشگاه ها پیشرفته تر بوده و به لحاظ فضای آزمایشگاه و دستگاه هایی که دارند؛ گسترده تر هستند. گاهی اوقات ممکن است آزمایشات تشخیص طبی و پاتولوژی را در کنار هم داشته باشند که به آنها پاتوبیولوژی گفته می شود و در هر بخش افراد متخصص مربوط به آن فعالیت دارند.

با انواع آزمایشگاه بیشتر آشنا شوید

حوزه فعالیت آزمایشگاه ها

در هر آزمایشگاهی، با توجه به نوع فعالیتی که در آنها صورت می گیرد؛ یک یا چند نوع از فعالیت های فنی تشخیص پزشکی زیر انجام می شود:

  • نمونه برداری
  • بیوشیمی          
  • ایمن شناسی
  • خون شناسی     
  • آسیب شناسی    
  • باکتری شناسی
  • انگل شناسی     
  • ویروس شناسی 
  • قارچ شناسی
  • سم شناسی        
  • ژنتیک مولکولی           
  • سیتوژنتیک
  • ایمنو هماتولوژی
  • بانک خون     
  • آسیب شناسی مولکولی

اشکال مختلف نمونه گیری از خون

با استفاده از آزمایش خون، می توان وضعیت سلامت کلی بدن را بررسی کرد. چیزهای زیادی را می توان در خون بدن مانند سطح قند خون، میزان مواد مغذی بدن، چربی خون و غیره را مورد بررسی قرار داد. انواع مختلف نمونه گیری از خون به شرح زیر است:

  • نمونه‌گیری مویرگی (از نوک انگشت)
  • نمونه‌ خون خشک شده
  • نمونه‌گیری خون شریانی
  • نمونه‌گیری خون وریدی (رایج‌ترین روش نمونه‌گیری)
  • آسپیراسیون مغز استخوان

مزایده واگذاری آزمایشگاه

انواع آزمایشگاه هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ طی مزایده می توانند واگذار شوند. این مزایدات در حوزه هایی مانند مزایده واگذاری محل آزمایشگاه و مجوز های بهره برداری از آن به صورت اجاره بهاء، مزایده تجهیزات ، کلیه امکانات و محل های واحد رادیولوژی و سونوگرافی و واحد آزمایشگاه تشخیص طبی، مزایده اجاره آزمایشگاه کشت بافت مجموعه تولید و تکثیر، مزایده بهره برداری از واحد در بخش آزمایشگاه و غیره است. این مزایدات با اعلام و فراخوان عمومی مجموعه برگزار کننده مزایده شروع می شود و شرکت کنندگان اقدام به ارسال اسناد مورد نیاز برای ورود به رقابت می کنند. سپس فرد یا مجموعه ای برنده مزایده خواهد شد که بیشترین قیمت پیشنهادی را برای واگذاری آزمایشگاه ارائه کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

گمرک تخصصی فاوا

راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا به کجا رسید؟

گمرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بود تا پایان شهریورماه در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه‌اندازی شود؛ اما بنابر بر آخرین اظهارات مسئولان پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال نخستین گمرک تخصصی فاوا در