تاثیر رتبه بندی شرکت‌ها در مناقصات

تاثیر رتبه بندی شرکت ها در مناقصات

رتبه بندی یا گرید یک نوع معیار صلاحیت گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت خدمات پیمانکاران است. این کار با هدف دفاع از حقوق بهره وران و توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام گرفته است. بنابراین رتبه بندی شرکت‌ها برای شرکت در مناقصات پروژه‌های عمرانی و اجرای این پروژه‌ها ضرورت دارد. به همین منظور، شرکت‌ها برای حضور در مناقصات دولتی یا خصوصی نیازمند گواهینامه‌ای با نام رتبه یا گرید شرکت هستند که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی اخذ می‌شود.

انجام این رتبه بندی با توجه به میزان سطح علمی، توانایی، عملکرد و ارائه تسهیلات تعیین می‌شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظیفه دارد‌ تا با توجه به آیین نامه و دستورالعمل‌های موجود خود شرکت‌های متقاضی را رتبه بندی کند. علاوه بر این رتبه شرکت‌ها می‌تواند در طول زمان هم کمتر یا بیشتر شود؛ که این موضوع به عواملی مانند تعداد نیروی انسانی و میزان سابقه کار آنها، سوابق شرکت و مبلغ قراردادهای آن و توانایی مالی با توجه به اظهارنامه مالیاتی شرکت بستگی دارد. ما در ادامه به نکات مهمی در ارتباط با رتبه بندی شرکت‌ها و حضور آنها در مناقصات می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

انواع شرکت‌ها برای دریافت رتبه بندی

شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت خود برای دریافت رتبه بندی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های مشاور
  • شرکت‌های پیمانکار
  • شرکت‌های طراحی و ساخت (EPC )
  • شرکت‌های انفورماتیک
  • شرکت‌های انبوه ساز

فواید رتبه بندی پیمانکاران

  • از مهم‌ترین فواید گرید بندی شرکت‌ها آن است که این شرکت‌ها برای حضور در مناقصات دولتی نیازمند دارا بودن این صلاحیت و رتبه هستند.
  • سرمایه گذار با آگاهی کامل از رتبه شرکت‌ها و بررسی توان فنی و مالی آنها، راحت‌تر می‌تواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بگیرد.
  • انجام رتبه بندی شرکت‌ها در صنایع مختلف موجب می‌شود تا شرکت‌ها نمای کلی بهتری داشته و نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با هم مشخص شود.
  • همه شرکت‌ها برای عقد قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به رتبه بندی نیاز دارند و مراکز دولتی این اجازه را ندارند که با شرکت‌های بدون رتبه قرارداد منعقد کنند.
رتبه بندی شرکت ها

لزوم دارا بودن رتبه بندی برای شرکت در مناقصات

همانطور که اشاره کردیم پیمانکاران برای حضور در مناقصات سازمان‌های دولتی نیازمند دارا بودن رتبه بندی هستند. بنابراین برای اخذ این رتبه بندی باید به سامانه الکترونیکی ساجات مراجعه کرده و فرایند ثبت نام خود را انجام دهند. سپس نیاز است تا مدارک لازم برای اخذ رتبه در این سامانه بارگذاری شود. پس از گذراندن فیلترهای مختلف شرکت می‌تواند رتبه خود را کسب کند.

با رتبه بندی شرکت‌ها برگزاری مناقصه‌های بزرگ سر و سامان بیشتری پیدا می‌کند و به این صورت سطح اعتبار و صلاحیت شرکت‌ها با یک میزان برای مناقصه گزاران سنجیده خواهد شد. با این کار افراد سودجوی کمتری هم در مناقصه‌ها حضور پیدا می‌کنند و تنها شرکت‌های حرفه‌ای در میدان رقابت مناقصه باقی خواهند ماند. با برگزاری مناقصات دولتی، شرکت‌هایی که دارای رتبه بندی هستند موظف هستند تا در تاریخ تعیین شده پیشنهادات و مدارک خود را ارئه کنند. در صورت نیاز به ضمانت‌ نامه این شرکت‌ها موظف هستند مبلغ تعیین شده را نیز در قالب ریال یا ارز خارجی ارائه کنند. زیرا در صورت نداشتن ضمانت نامه در مناقصه شرکت داده نخواهند شد. پس از این مرحله تا زمان تعیین شده، سازمان دولتی فرصت دارد تا اقدام به بازگشایی پیشنهادات مناقصه گران کرده و برنده مناقصه را با کمترین مبلغ پیشنهادی اعلام کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های خدمات ساختمان» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

برگه پیشنهاد فنی مناقصه

با برگه پیشنهاد فنی مناقصه بیشتر آشنا شوید

این روزها اغلب شرکت‌های دولتی و خصوصی درصدد توسعه کسب و کار خود هستند و در همین زمینه هم از هر نوع پیشنهادی برای بهبود فعالیت خود استقبال می‌کنند. یکی از راه‌های برای توسعه انواع