بانک سپه، اولین و قدیمی ترین بانک ایرانی

بانک سپه، اولین و قدیمی ترین بانک ایرانی

بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه  سه میلیون و ۸۸۳ هزار و ۹۵۰ ریال در یک محل محدود و چند باب مغازه تاسیس شد.  در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح شد. این بانک در ارتباط با خدمات بانکداری خرد و با حداکثر ۳۸۰۰ شعبه و ۲۵۸۱ دستگاه خودپرداز، در سراسر ایران فعالیت دارد. این بانک دارای شعبه های بین المللی در کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا است.

هم اکنون بانک سپه با بیش از ۹۰ سال و نزدیک به یک قرن تجربه به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور شناخته می شود که با جذب سرمایه های سرگردان و تبدیل آنها به فعالیت های مولد اقتصادی توانسته است در جهت اهداف اقتصادی کلان کشور، مشارکتی موثر داشته باشد. بانک سپه در عرصه بین المللی نیز به ارائه خدماتی مانند  افتتاح انواع حساب‌ های سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تأیید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانت ‌نامه ارزی و غیره می پردازد. در ادامه این مقاله از مجله هزاره، با معرفی بیشتر بانک سپه با ما همراه شوید.

تاریخچه بانک سپه

بانک سپه اولین و قدیمی ترین بانک کشور است که با مدیریت و سرمایه ایرانی و حدود ده سال قبل از تاسیس بانک شاهی به وجود آمد. تاریخ تاسیس این بانک به قبل از انقلاب مشروطه مربوط می شود. در این دوران، حاج محمد حسین  که از صرافان بزرگ بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارائه داد، اما طرح مورد موافقت قرار نگرفت. پس از استقرار مشروطیت، نمایندگان اولین دوره مجلس، تاسیس بانک ملی را خواستار شدند، اما سرمایه لازم فراهم نشد.

بالاخره در ماه های اول سال ۱۳۰۴ شمسی نخستین بانک ایرانی با نام «بانک پهلوی قشون»، با سرمایه  بازنشستگی نظامیان و برای سامان دادن به امور مالی ارتش، با سرمایه ۳ میلیون ریال در جایی محدود «چند باب مغازه» تأسیس شد. در سال های نخست این بانک تنها امور مالی نظامیان ارتش ایران را انجام می داد، اما بعد از گذشت یک سال فعالیت خود را بیشتر کرد و تبدیل به یک بانک کشوری شد. بر این اساس در شهرهایی مانند مشهد، همدان، تبریز و قزوین و دیگر شهرها  به ترتیب در سال‌های ۱۳۰۶، ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ شمسی اولین شعبه های بانک سپه دایر شد.

اولین شعبه بانک سپه در رشت

اهداف کلی بانک سپه

  • افزایش و حفظ سهم بازار
  • افزایش و پایدارسازی سود
  • ارتقاء و تثبیت جایگاه برند
  • توانمندسازی و سرآمدی سرمایه انسانی

معاملات بانک سپه

بانک سپه هم به منظور همکاری بیشتر با دیگر سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی و ایجاد شفافیت بیشتر در جریان معاملات خود، اقدام به برگزاری مناقصات و مزایداتی می کند. به این ترتیب با اعلام یک فراخوان عمومی از اشخاص حقیقی یا حقوقی برای شرکت در این فرایندها دعوت به عمل آورده می شود. این فراخوان ها در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شده یا در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم می رسد. یکی از این گزینه های اطلاع رسانی وب سایت هزاره است که با تجربه چندین ساله خود بیشترین آگهی های معاملاتی مناقصه و مزایده را در کشور پوشش می دهد.

پس از انتشار فراخوان عمومی، شرکت هایی که واجد شرایط مناقصات و مزایدات بانک سپه هستند اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود کرده و در صورت دارا بودن شرایط وارد فرایند رقابت با یکدیگر می شوند. در مناقصه شرکتی برنده خواهد بود که در صورت دارا بودن شرایط مناسب ترین قیمت را ارئه بدهد و در مزایده شرکت کننده ای برنده خواهد بود که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه دهد. سپس قراردادی ما بین برنده و  بانک سپه به امضا خواهد رسید که از این پس فعالیت هر دو طرف بر اساس این قرارداد خواهد بود و مدت زمان پروژه نیز در این قرارداد ذکر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های خدمات مالی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب در مجله هزاره

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

کشورهای هدف صادرات تهران کدام است؟

کشورهای هدف صادرات تهران کدام است؟

بررسی ها نشان ‌دهنده آن است که در هفت ماهه امسال عمده کشورهای هدف صادرات تهران، ۱۷ کشور بوده است که شامل ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان، هند، روسیه و قزاقستان می شود. در