معرفی ستاد اجرایی فرمان امام و معاملات این مجموعه

معرفی ستاد اجرایی فرمان امام و معاملات این مجموعه

ستاد اجرایی فرمان امام یک سازمان شبه دولتی و خیریه است که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می کند در سال ۱۳۶۸ و به فرمان امام خمینی تاسیس شده است. این ستاد از هزاران زمین و املاک مصادره شده وابستگان رژیم پهلوی به دنبال انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایجاد شده است. این نهاد این روزها هم همچنان به مصادره دارایی‌ های اختلاسگران، زندانیان سیاسی و عقیدتی می ‌پردازد، همچنین در زمینه مدیریت این دارایی‌ها نیز فعالیت می ‌کند. خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۳ دارایی‌های ستاد اجرایی را بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

هم اکنون و بر طبق اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین کشور وظیفه مدیریت این مجموعه بر عهده ولی فقیه است. این مجموعه در دو بخش امور خیریه و بخش اقتصادی فعالیت می کند. شرکت ‌های زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه‌ هایی مانند ارائه خدمات مالی و بانکداری، املاک و مستغلات، صنعت نفت، مخابرات و دامپروری فعالیت می کنند. این ستاد همچنین بخشی از هزینه ‌های دفتر رهبری را نیز پرداخت می کند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه شوید.

تاریخچه ستاد اجرایی فرمان امام

ستاد اجرایی فرمان امام در ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۸ و حدود یک ماه قبل از درگذشت امام خمینی طی حکمی به حبیب ‌الله عسگر اولادی، مهدی کروبی و حسن صانعی برای در اختیار گرفتن وجوه و اموال مجهول المالک و بدون صاحب، ارث بدون وارث و اموالی که بابت خمس و خروج از ذمه و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین، در اختیار ولی فقیه قرار گرفته ‌است، سپرده شد.

این افراد از طرف نخستین رهبر جمهوری اسلامی، این اختیار را داشتند که هر زمان که تشخیص دادند، در تمامی ابعاد فروش، نگهداری و اداره آنها اقدام کرده یا قسمتی از این اختیارات را در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی، قرار دهند. این ستاد طی این حکم موظف شد کلیه درآمدهای حاصل را در بنیاد شهید، بنیاد پانزده خرداد، بنیاد مسکن، کمیته  امداد، سازمان بهزیستی، طرح شهید رجایی و بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی و موارد دیگر مورد نظر به مصرف برساند.  پس از فوت امام خمینی ریاست این ستاد در سال ۱۳۷۳ از سوی رهبری به محمد شریعتمداری واگذار شد. سپس در سال ۱۳۷۶ محمد جواد ایروانی در این جایگاه قرار گرفت. در سال ۱۳۸۶ نیز محمد مخبر به ریاست ستاد منصوب شد.

با روی کار آمدن محمد مخبر رویکرد جدیدی در فعالیت های این ستاد و با هدف فراهم آوردن مشارکت مردم و کارآفرینان ایجاد شد. بر این اساس کارآفرینان، مخترعان و نخبگان کشور با اولویت قرار دادن قشرهای محروم درآمدهای به دست آمده ستاد را در این راه استفاده می کردند.

معاملات ستاد اجرایی فرمان امام

ستاد اجرایی فرمان امام مانند هر سازمان دولتی و خصوصی دیگر اقدام به برگزاری انواع مناقصات و مزایدات می کند. با اعلام یک فراخوان عمومی این مناقصات آغاز شده و این فراخوان در روزنامه های کثیر الانتشار و وب سایت های اطلاع رسانی مانند وب سایت هزاره منتشر می شود. سپس شرکت های واجد شرایط اقدام به ارسال مدارک خود کرده و در صورت دارا بودن شرایط وارد فرایند رقابتی مناقصات ستاد اجرایی فرمان امام می شوند.

پس از برگزاری مناقصه شرکتی که در کنار دارا بودن شرایط کیفی، قیمت پیشنهادی پایین تری را ارائه بدهد، برنده مناقصه خواهد بود. پس از این مرحله قراردادی ما بین دو طرف منعقد خواهد شد که تعهدات هر دو طرف و مدت زمان همکاری در آن قید خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  اجراء همایشها » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

اداره برق و معاملات ان

معرفی اداره برق و معاملات این مجموعه

از گذشته تا به امروز وظیفه توزیع نیروی برق در کشور تا سطح ۶۳ کیلو ولت از جمله وظایف شرکت های برق منطقه ای بوده است. با گذشت زمان  و به تدریج مسئولیت ولتاژهای بالاتر