حد نصاب معاملات دولت در سال 1401

حد نصاب معاملات 1401

حد نصاب معاملات چیست؟

همه ساله هیات وزیران انواع معاملات دولتی شامل کوچک، متوسط و بزرگ را با حد نصابی خاص تعیین می کند. حد نصاب معاملات دولت در واقع، مبلغ و میزانی است که به وسیله آن می توان انواع معاملات دولتی را از یکدیگر تفکیک کرد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که انجام تشریفات مناقصه یا مزایده در ارتباط با معامله دولتی بستگی به این حد نصاب دارد و در ارتباط با معاملات کوچک و متوسط انجام مناقصه یا مزایده دولتی ضروری نخواهد بود. حد نصاب معاملات ۱۴۰۱ نیز به سه دسته کلی معاملات کوچک، معاملات متوسط و معاملات عمده، تقسیم می شود.

 بر اساس  این تقسیم بندی، انجام تشریفات مربوط به مناقصه توسط دولت، صرفا در مواردی که معاملات دولتی از نوع معاملات عمده باشند، الزامی است و برای معاملات کوچک و متوسط ضروری نیست. به همین دلیل هم هیات وزیران در سال ۱۴۰۱ با توجه به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی این حد نصاب را مشخص کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. پس با مجله هزاره همراه باشید.

حد نصاب معاملات 1401

مصوبه هیات وزیران از حد نصاب معاملات ۱۴۰۱

بر اساس تبصره ۱ ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصاد و دارایی وظیفه دارد در ابتدای هر سال  بر اساس شاخص بهای کالاها و خدمات اعلام شده توسط بانک مرکزی، نصاب معاملات را برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد بدهد. هیئت وزیران در جلسه ۱۶/۳/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصا، مصوب ۱۳۸۳ و ماده (۴۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ تصویب کرد. بر این اساس حد نصاب معاملات ۱۴۰۱ دولت یا همان میزان معامله دولتی در این سال به شرح زیر است:

معاملات کوچک

معاملاتی که مبلغ معامله تا سقف مبلغ ۱ میلیارد ( ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ) ریال باشد.

معاملات متوسط

معاملاتی که مبلغ معامله، بیشتر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ ۱۰ میلیارد ( 10.000.000.000 ) ریال، تجاوز نکند.

معاملات بزرگ

معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها، بیش از مبلغ ۱۰ میلیارد ( 10.000.000.000) ریال باشد.

حد نصاب معاملات موضوع بند ( الف ) به موجب ماده ( ۴۲ ) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ( ۲ ) مصوب سال هزار و سیصد و نود و سه، به مواردی که معامله به صورت مزایده، انجام می‌شود، تسری می ‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های روز کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی