کالای ایرانی را بیشتر کدام کشورها می خرند؟

بیشترین خریدار کالای ایرانی کدام کشورها هستند؟

بر اساس برآوردهای انجام شده تا پایان آبان ماه، میزان صادرات ایران به حدود ۳۲.۴ میلیارد دلار رسیده است که حکایت از رشد ۴.۴ درصدی در این زمینه دارد. اما خریداران کالای ایرانی عمدتا چه کشورهایی هستند؟ در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

آمار صادرات کالای ایرانی

در جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی تهران که به بررسی آمار تجارت خارجی ایران در هشت ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ پرداخته است؛ این آمارها از رشد ۴.۴ درصدی حکایت دارد. برآوردهای انجام شده تا پایان آبان ماه نشان می دهد که میزان صادرات ایران به حدود ۳۲.۴ میلیارد دلار رسیده است که رشد ۴.۴ درصدی را نشان می‌ دهد. از نظر وزنی هم ایران بیش از ۷۰ میلیون تن کالا صادر کرده است که در این زمینه کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

در زمینه واردات هم تا پایان آبان ماه واردات حدود ۳۷ میلیارد دلاری ثبت شده است که حکایت از افزایشی بیش از ۱۵ درصدی دارد.  از نظر وزنی نیز این واردات ۲۳ میلیون تن بوده که کاهشی بیش از ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس آمارها وضعیت تجارت در آبان ماه با کاهشی نسبی روبرو بوده است. بر همین اساس ارزش واردات در مقایسه با مهر ماه، کاهشی ۵.۴ درصدی و ارزش صادرات کاهشی ۴.۶ درصدی داشته است. از نظر وزنی اما میزان واردات در قیاس با مهر ماه رشدی ۶.۷ درصدی و در حوزه صادرات کاهشی چهار درصدی به ثبت رسیده است.

کدام کشور بیشترین کالای ایرانی را می خرد؟

از سوی دیگر در میان شرکای تجاری ایران هم تغییراتی به چشم می خورد. همانند سال های گذشته همچنان چین، اصلی ترین خریدار کالاهای ایران به شمار می ‌رود. پس از چین عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند قرار گرفته اند. اما در میان مقاصد صادراتی ایران دیگر خبری از افغانستان نیست و هند نیز به تازگی وارد این فهرست شده است.

در میان اصلی ‌ترین صادرکنندگان کالا نیز امارات متحده عربی  همچنان مقام نخست را دارد. پس از امارت نیز چین، ترکیه، هند و آلمان قرار گرفته ‌اند. در این حوزه نیز پس از آنکه در ماه‌ های قبل، روسیه به عنوان یکی از اصلی ‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران شناخته شده بود، بار دیگر این جایگاه به آلمان تعلق گرفته است.

اما در میان کالاهای صادراتی ایران کالاهایی مانند پروپان مایع شده، متانول، بوتان، پلی اتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایع شده و شمش آهن و فولاد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

در ارتباط با کالاهای وارداتی نیز ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده بیشترین کالاهای وارد شده به کشور هستند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ترخیص کالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

زمستانی بدون خاموشی در راه است

زمستانی بدون خاموشی در راه است

  وزیر نیرو اعلام کرد: به دنبال مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت امید است که در تامین سوخت فصل زمستان نیروگاه ها با مشکلی روبرو نباشیم و چالشی در زمینه تامین برق و خاموشی