ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه چه زمانی رخ می دهد؟

ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه

در قانون و بند الف ماده ۲ آیین ‌نامه تضمین «سپردن مال یا وجه نقد یا به عهده گرفتن تعهد فرعی یا مضاعف به منظور پایبندی به یک تعهد اصلی و شروط مربوط به آن» تعریف شده است. ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه موضوعی است که در ادامه این مقاله از مجله هزاره به آن می‌ پردازیم.

تضمین و ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه

تضمین به لحاظ لغوی به معنای چیزی را به ضمانت دادن است. ضمانت نامه شرکت در مناقصه در واقع یک سند بانکی است که شرکت ها و سازمان ها برای شرکت در مناقصه وظیفه دارند که آن را تهیه کرده و به کارفرما ارائه کنند. اما ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه در چه شرایطی رخ می دهد؟

ضمانت نامه مناقصه به صورت یک ضمانت نامه بانکی است که مدت اعتبار آن نیز ۳ ماه پس از تاریخ افتتاح پیشنهادات مناقصه است. این ضمانت نامه همراه پیشنهاد قیمت از جانب پیمانکار به کارفرما ارائه می شود و مدت زمان آن حداکثر تا سه ماه دیگر نیز توسط کارفرما قابلیت تمدید دارد.

چنانچه مناقصه گر در مدت زمان مقرر از پیشنهاد خود عدول نماید دستگاه مناقصه گزار را متحمل زیان هایی خواهد کرد پس در واقع مناقصه گر با ارائه پیشنهاد نوعی تعهد برای خود ایجاد خواهد کرد که می بایست تا زمانی مشخص به تعهد خود عمل نماید که مطابق بند “ژ” ماده یک آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون اساسنامه هیات رسیدگی به شکایات مناقصه به آن “مدت اعتبار پیشنهاد ها” می گویند.

در صورتی که برنده اول از انعقاد قرارداد با کارفرما خودداری کند و یا آن که ضمانت نامه انجام تعهدات را ارائه نکند، تضمین مناقصه وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد بسته خواهد شد.

در صورتی که نفر دوم نیز از این کار خودداری کند؛ تضمین او نیز ضبط و مناقصه دوباره برگزار خواهد شد. بر اساس بند ث ماده ۱۰ آیین نامه تضمین :  ” در صورت وقوع شرایط ضبط تضمین (مطابق قرارداد) و اقدام کارفرما برای ضبط وی موظف است این موضوع را طی ابلاغیه ای با ذکر مستندات و دلایل به مضمون عنه اعلام نماید. ” در راس ۶ ماه در صورتی که ضبط ضمانت نامه از طرف دستگاه اجرایی تقاضا نشده باشد تضمین شرکت در مناقصه با درخواست کتبی پیمانکار خود به خود آزاد می شود.


بیشتر بخوانید:نکات ضروری درخصوص ضمانت نامه شرکت در مناقصه

بر اساس بند ۱۲-۵ بخشنامه راهنمای مناقصه ضبط ضمانت نامه شرکت در مناقصه در موارد زیر رخ می دهد:

۱- هرگاه مناقصه گر برنده :

  • پیمان را طبق ماده ۲۹ امضا نکند. (امتناع)
  • ضمانت نامه اجرای تعهدات را در زمان مقرر (طبق ماده ۳) نسپارد.

۲-  در صورتی که طی فرایند رسیدگی به شکایات برای هیات روشن شود تبانی صورت گرفته است (اعم از اینکه با اطلاع مناقصه گزار باشد و یا بدون آن) ضمانت نامه شرکت در مناقصه همه تبانی کنندگان ضبط خواهد شد. )

۳- هر گاه مناقصه گر پیشنهاد خود را در مدتی که اعتبار دارد پس بگیرد. (انصراف)

۴-  عدم فراهم نمودن موجبات تمدید از سوی مضمون عنه با درخواست قانونی مضمون له (عدم تمدید)

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های روز کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی