فاز 11 پارس جنوبی به تولید گاز نزدیک تر شد

فاز 11 پارس جنوبی به تولید گاز نزدیک تر شد

توسعه فاز ۱۱ پارس‌ جنوبی بعد از گذشت از شرایط پر پیچ و خم  در حال حاضر به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است و بر اساس آنچه که مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرده است، تولید گاز از چهار حلقه چاه در فاز ۱۱ پارس جنوبی سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. در ادامه این خبر با سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

شروع تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی

زمان توسعه پارس جنوبی در کشور، از اواخر دهه ۷۰ شمسی بود که در آن زمان ایران در تلاش بود تا تولید گاز از این میدان مشترک را استارت زده و توسعه دهد. در اوایل دهه ۸۰ قرار بر آن شد تا توتال توسعه فاز ۱۱ را بر عهده بگیرد و فشارافزایی را نیز در جریان کار خود قرار دهد. اما این کار انجام نشد و در نهایت، توتال سال ۱۳۸۸ از ایران رفت. در این زمان بود که مذاکرات با چین آغاز شد که این مرتبه نیز به دلایلی در سال ۱۳۹۱ چین هم از این طرح خارج شد و در آن زمان مذاکره با  شرکت‌ های داخلی مانند پترو ایران، تاسیسات دریایی و پترو پارس  صورت گرفت.

سپس در شهریور ماه ۱۳۹۱، عملیات توسعه فاز ۱۱ به شرکت پتروپارس واگذار گردید که این بار نیز با توجه به اولویت ‌بندی در نظر گرفته شده در زمینه توسعه فازهای پارس جنوبی و به دنبال محدودیت مالی موجود، پترو پارس از این پروژه خارج شد. البته توسعه این فاز به غیر از برداشت گاز مانند دیگر فازها، یک هدف مهم دیگر را نیز دنبال می ‌کرد. به همین دلیل هم با تدوین قراردادهای جدید نفتی و اجرایی شدن برجام، ‌ایران مجددا با توتال و سی‌ان‌پی‌سی چین به مذاکره نشست و در این مرتبه تاکید کرد که برای ادامه کار، پتروپارس به عنوان شریک ایرانی در کنار آنها خواهد بود.


مقاله پیشنهادی: فاز ۱۴ پارس جنوبی به ایستگاه افتتاحیه رسید

با خارج شدن امریکا از برجم و اعمال تحریم های یک طرفه این کشور مجددا توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عقب نشینی کرد و کار به چینی ها واگذار شد که چینی ها هم با تعلل بسیار زیاد از قرارداد خارج شدند. بر این اساس کار توسعه از ابتدای سال ۱۳۹۸ به پترو پارس واگذار شد. در تاریخ آذر ماه سال ۱۳۹۹ تصمیم بر آن شد که  ۷۰ میلیون دلار برای توسعه فاز ۱۱ اختصاص پیدا کند و این پروژه با اولویت ۷۰ درصد بخش داخلی پیش برود اما به صورتی که مسوولان وقت اعلام کردند، تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از وعده‌های سال ۱۴۰۰ وزیر نفت دولت قبل بود و قرار بود در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به سرانجام برسد، به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ یعنی زمان فعالیت دولت سیزدهم موکول شد.

با وجود آنکه این فاز تا کنون به ثمر نشسته است اما اخیرا اخبار خوبی در ارتباط با آغاز تولید این فاز به گوش می رسد. بر اساس آنچه که محسن خجسته مهر،  مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اخیرا اعلام کرده است؛ توسعه فاز ١١ پارس جنوبی به عنوان اقدامی کارآمد و منحصر به فرد بوده و به ‌زودی تولید از فاز ١١ پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

خجسته مهر همچنین اعلام کرده است: در سال‌ های گذشته نیز در اذهان این‌گونه متبادر می ‌شد که تنها خارجی ‌ها می‌ توانند توسعه این فاز را به‌عهده بگیرند، اما از ویژگی ‌های شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم این بود که توسعه این میدان از سوی شرکت ‌های ایرانی آغاز شد و در مهرماه سال ۱۴۰۱، تصمیم گرفتیم چهار حلقه چاه را با قید فوریت در موقعیت فاز ۱۱ حفاری کنیم و تولید زودهنگام داشته باشیم و اکنون حفاری چهار حلقه چاه در فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل و خطوط لوله زیردریایی آن نیز احداث شده است، همچنین بخش ‌های مربوط به سه ‌پایه مشعل و بریج در حال نصب است.

تولید گاز از چهار حلقه چاه در این فاز در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و در کنار آن هم از سال ۱۴۰۰ سفارش گذاری ساخت یک سکوی دیگر انجام شده تا با حفاری های جدید این فاز به توسعه تکمیلی برسد. هدف تولید نهایی فاز ۱۱ پارس جنوبی همانند فازهای استاندارد دیگر، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب است که به ۵.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های نفت و گاز، پتروشیمی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۳.۲/۵ - (۸ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

توسط

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم دریافت مناقصه و مزایده

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

مطالب پیشنهادی

مزایده ماشین سفارتی

شرایط خرید ماشین سفارتی در مزایدات

این روزها بازار مزایدات کالاهای مختلفی را شامل می‌شود که بخشی از آن مزایدات مربوط به خودرو است. مزایده خودرو در واقع یک راه مناسب برای خرید خودرو با قیمتی ارزان‌تر در این بازار گرانی