تاریخ انتشار : 1397-11-17 | منبع : مقاومتی نیوز | کد خبر : 4191 | دسته بندی : اخبار دولت
تصویر خبر

سود ۸ برابری ترکیه از سرمایه‌گذاری در عراق

ترکیه از سال ۲۰۰۴ تاکنون با ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عراق، بزرگترین شریک اقتصادی و تجاری این کشور محسوب می‌شود. با این حال اهمیت راهبردی و اقتصادی عراق سبب شده است که ترکیه علی رغم مشکلات اقتصادی خود، ۵ میلیارد دلار دیگر در عراق سرمایه‌گذاری نماید. این مبلغ به صورت وام به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ترکیه به عراق اختصاص خواهد یافت و انتظار می رود در نهایت ۴۰ میلیارد دلار برای این کشور سودآوری داشته باشد.

متن خبر :

در پی مذاکرات صورت گرفته در کنفرانس بازسازی عراق، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که دولت متبوعش مبلغ ۵ میلیارد دلار در کشور  عراق سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این پول به صورت وام به شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ترکیه به عراق پرداخت شود.

در کنفرانس بازسازی عراق که سال گذشته در کشور کویت و به منظور جذب سرمایه برای بازسازی عراق برگزار شد، ترکیه بالاترین رقم را برای سرمایه‌گذاری در عراق پیشنهاد کرد. در این کنفرانس پس از ترکیه کشورهای آمریکا، کویت، عربستان، قطر و امارات با ارقام، ۳، ۲، ۲، ۱.۵ و ۰.۵ میلیارد دلار بیشترین پیشنهادات سرمایه‌گذاری را به عراق تسلیم کردند.

ترکیه در حالی ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عراق را پذیرفت که خود با مشکلات اقتصادی حاصل از نوسانات نرخ ارز دست و پنجه نرم می‌کرد. این مسئله اهمیت راهبردی و اقتصادی عراق برای ترکیه را نشان می‌دهد.

سود ۸ برابری ترکیه از سرمایه‌گذاری در عراق
به گفته رائد الزاوی استاد یک دانشگاه آمریکایی در بغداد، ترکیه از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیشترین سرمایه‌گذاری را در زیرساخت های عراق صورت داده است. گردش مالی این کشور با عراق حدود ۱۲ میلیارد دلار است در حالی که گردش مالی عراق با کشورهای عربی تنها ۲.۵ میلیارد دلار است. ترکیه هم اکنون در ۴۰۰ نهاد و شرکت عراق در حوزه نفت و انرژی سهام‌دار است.

الزاوی در ادامه به ۵ میلیارد دلاری که ترکیه قصد دارد در عراق سرمایه‌گذاری کند اشاره کرد و گفت این رقم حداقل ۴۰ میلیارد دلار سودآوری برای ترکیه خواهد داشت.

منافع پرشمار ترکیه از سرمایه‌گذاری در عراق

صادرات ترکیه به عراق در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به دلیل ناامنی‌های حاصل از حمله داعش به عراق دچار اختلال شده بود، اما با بازگشت امنیت به این کشور مجددا رونق گرفته است. عراق هم‌اکنون چهارمین مقصد کالاهای ترک محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت های عراق، فواید زیادی را برای ترکیه به ارمغان خواهد آورد. گسترش حضور شرکت های ترکیه در عراق، افزایش صادرات کالا از ترکیه به عراق، تسهیل ترانزیت کالاهای ترک از مسیر عراق، تامین نفت مورد نیاز ترکیه و افزایش نفوذ سیاسی ترکیه در عراق از مهمترین دستاوردهای سرمایه‌گذاری ترکیه در عراق محسوب می‌شود.