تاریخ انتشار : 1400-08-08 | منبع : خبرگزاری صنایع کشور | کد خبر : 4476 | دسته بندی : صنایع و معادن
تصویر خبر

رشد چشمگیر در تولید ۲۰ محصول صنعتی و معدنی

بررسی آمار تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی (مقدماتی) در نیمه نخست سال جاری نشان‌دهنده افزایش تولید در ۲۰ ردیف از این محصولات است

متن خبر :

*** رشد تولید محصولات صنعتی منتخب

به گزارش صنایع، به دنبال استمرار اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های این وزارتخانه و تلاش و همت واحد‌های تولیدی، رشد تولید در ۲۰ محصول منتخب صنعتی طی ۶ ماهه نخست سال به ثبت رسید.

در این مدت بیشترین آمار تولید مربوط به ردیف محصولات « کامیون، کامیونت و کشنده»، « روغن ساخته شده نباتی»، « ماشین لباسشویی»، «شمش آلومینیوم» و « شیشه جام» بوده است.

همچنین در این مدت بیش از ۴۴۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع سواری، ۳۴ هزار و ۵۱۰ دستگاه وانت، ۹۱۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون، ۳۳۵ دستگاه کمباین و ۹ هزار و ۴۵۷ دستگاه تراکتور در کشور تولید شده است که در بخش تولید کمباین نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، رشد ۱۷٫۵درصدی ثبت شده است.

 

*** تولید بیش از ۲ میلیون لوازم خانگی طی ۶ ماه نخست سا

تعداد لوازم خانگی تولید شده در بازه زمانی ۶ ماه اول سال، بیش از ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار دستگاه (افزایش ۹٫۷ درصدی تولید) اعلام شده است که سهم یخچال و فریزر بیش از یک میلیون دستگاه (رشد تولید ۱۰ درصدی) و سهم ماشین لباسشویی نزدیک به ۶۶۹ هزار دستگاه (رشد تولید ۳۵٫۱ درصدی) بوده است.

 

***تولید محصولات معدنی و پتروشیمی

بخش دیگر این گزارش به رشد ۳.۸ درصدی تولید محصولات پتروشیمی (تولید ۳۱٫۷ میلیون تُنی این محصولات) اشاره کرده است.

این در حالی است در بخش کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، فولاد و سیمان به دلیل محدودیت‌های تحمیل شده به این صنایع طی فصل تابستان به ترتیب ۹٫۵ درصد و ۹٫۲ درصد کاهش تولید داشته است.

همچنین میزان تولید کاتد مس، ظروف چینی و شیشه جام در این بازه زمانی را به ترتیب بیش از ۱۵۰ هزار تن، ۲۹٫۹ هزار تن و ۶۵۸٫۲ هزار تن عنوان شده است که نشان‌دهنده رشد ۳٫۷ درصدی تولید کاتد مس، افزایش نزدیک به ۱۷٫۲ درصدی ظروف چینی و رشد ۲۵٫۴ درصدی شیشه جام نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ است.

 

*** آمار تجارت بین‌المللی کالاهای غیرنفتی

گفتنی است آمار مقدماتی واردات و صادارت کالاهای غیرنفتی (با میعانات گازی) در بازه زمانی مذکور حاکی از صادرات ۶۰ میلیون تنی این کالاها ( رشد نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته) به ارزش ۲۱٫۸ میلیارد دلار ( افزایش ۶۱٫۴ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۹) است.

به گزاش صنایع، در بخش واردات نیز در ۶ ماه اول سال جاری بیش از ۱۹ میلیون تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۲۳٫۱ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از نظر وزنی رشد نزدیک به ۱۵ درصد و از نظر ارزشی افزایش ۳۶٫۷ درصدی را در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.